donderdag 19 maart 2009

Hoe het de kerk in de islamitische middeleeuwen verging

Op mijn blog Arabieren heb ik een artikel gezet over de vraag hoe het de christenen in de middeleeuwse Islam verging. Dit naar aanleiding van een verslag van een lezing van de historicus Philip Jenkins waarin ik een interessante uitspraak tegenkwam die ik graag tegen het licht wil houden. Ik lees: ‘Tot in de dertiende eeuw kenden kerken en kloosters in Irak een grote bloei. Onder de opeenvolgende islamitische regimes konden christenen uitstekend overleven.’ De neergang van het christendom in het Midden Oosten begon volgens Jenkins pas bij de Mongoolse invasies, dus rond het jaar 1220. Lees verder op die blog Arabieren.

[Een iets ingekorte versie van onderstaand artikel verscheen op 20 maart in het Reformatorisch Dagblad.]

Geen opmerkingen: