zaterdag 9 mei 2009

De Paus sprak niet over zijn 'diepe respect' voor de Islam

Journalisten zijn een uniek volk; het lijkt of ze vooral van stevige one-liners houden, maar goed luisteren en lezen? Over de hele wereld zijn artikelen gepubliceerd waar staat dat Paus Benedictus XVI zijn 'diepe respect' heeft uitgesproken voor de Islam tijdens zijn bezoek aan Jordanie. Ook de christelijke pers in Nederland doet daar aan mee.

Lees wat het Reformatorisch Dagblad zegt:
...paus Benedictus XVI, die vrijdag in Jordanië zijn reis door het Midden-Oosten begon. Hij zei „diep respect” voor de islam te hebben.
En Trouw:
Na aankomst onderstreepte Benedictus dat de vrijheid van godsdienst een fundamenteel recht is. Hij zei ’diep respect’ voor de islam te hebben...
En het Nederlands Dagblad.
Hij zei ,,diep respect'' voor de islam te hebben
Ah.... het ND heeft het bericht intussen aangepast. Hebben we met deze blog dus echt invloed op de nederlandse media ;-)

De kranten spreken allemaal het ANP na. Komop dames en heren op de kerkredacties, zou de paus zoiets nou echt zeggen? Dat het ANP zo kort door de bocht gaat kan ik me voorstellen, maar jullie? Nu het letterlijk citaat:
He said his visit "gives me a welcome opportunity to speak of my deep respect for the Muslim community, and to pay tribute to the leadership shown by His Majesty the King in promoting a better understanding of the virtues proclaimed by Islam."
Deze letterlijke quote geeft onder meer de BBC, die ondanks deze nauwkeurig gekozen woorden van de paus, toch de headline 'Pope tells of respect for Islam' gebruikt.

Maar de paus zegt dus helemaal niet dat hij diep respect heeft voor de Islam. Hij heeft het over de Muslim community, dat zijn de mensen. Hij maakt dus nauwkeurig onderscheid tussen de religie, en de aanhangers van die religie.

Benedictus denkt heus goed na over zijn woordkeus, en ook nu is hij zeer zorgvuldig geweest. Heel wat zorgvuldiger dan onze journalisten.

4 opmerkingen:

Menno zei

grappig, dit zelfde vroeg ik mij gister ook af, en kwam tot dezelfde conclusie. De complotdenkers van '1 wereld religie' zullen zich bevestigd voelen!

Menno zei

inmiddels heeft het nd het artikel geplaatst, er staat nu "Hij zei ,,diep respect'' voor de islamitische gemeenschap te hebben "

mijn reactie onderaan het artikel is nooit geplaatst door het nd, ook heel raar, natuurlijk!

Jos M. Strengholt zei

Ja ik zie het Menno. Je ziet, een eenvoudige blogger beinvloed de internationale media :-)

Wat voor reactie had je onderaan het artikel gegeven?

Menno zei

ik had even verwezen naar deze site, en de opmerking gemaakt dat het niet klopt. Dus ik denk dat ze het artikel inderdaad hebben aangepast nav jouw post hier!