zondag 16 augustus 2009

Jezus en de wet

De afgelopen twee weken heb ik 2 keer gepreekt over Matteüs 5, met nadruk op de vraag over hoe Jezus met de wetten van Mozes omging. Een lastig thema, en ik pretendeer niet dat ik alles goed doorheb. We hebben het per slot van rekening over iemand die 2 millennia geleden leefde, die sprak in de context van zijn eigen cultuur, en die werd 'genoteerd' door Matteüs, ook al iemand uit die tijd en cultuur.
Kijk maar hier voor Mat 5:1-12 en hier voor Mat 5:13-26, voor wat het waard is.

4 opmerkingen:

John Miller zei

Bescheidenheid siert de mens, maar in dit geval doe je 'enigszins' tekort aan de inhoud van je eigen preken.
Vanochtend met belangstelling geluisterd naar je betoog. Bedankt voor tekst en uitleg!

John Miller zei

O ja, het plaatje van de zoutwinning in de Vendée heb ik er even voor je bijgedaan. Nog van mijn vakantie.
Wil je nog bloggen over de inhoud? Het is stil op internet de laatste tijd...
Je preek vond ik erg leerzaam. Meer mensen zouden er mee bekend moeten raken!

Jos M. Strengholt zei

Ha John - dank voor je vriendelijke woorden. Ik doe mn best :-)

John Miller zei

Ja, en doe maar rustig aan hoor, want volgens mij heb je het druk zat. Ik heb overigens nog een lang artikel over de bergrede op de plank liggen uit 1986 (4x A4).
Als ik de moed heb om het over te typen, mag je er t.z.t. naar hartelust op schieten en in zagen. Waarschijnlijk verkondig ik daarin vreselijke heresy. Zal Martijn dat straks doorhebben?