dinsdag 1 september 2009

Buiten de kerk geen heil

„Buiten de kerk geen heil.” Deze uitspraak van de kerk­vader Cyprianus houdt 21e-eeuwse christenen een spiegel voor, vindt Harald Overeem. Hij schreef dit in een opinieartikel in het Reformatorisch Dagblad. Met veel genoegen las ik het, en hier een opwarmer voor zijn wijze woorden:

„Extra ecclesiam nulla salus”, buiten de kerk geen heil. Met deze 1700 jaar oude uitspraak van bisschop Cyprianus uit Carthago zijn door de eeuwen uiteenlopende opvattingen onderbouwd. Zo werden deze woorden gebruikt om iets te zeggen over de eenheid van de kerk, over de apostolische successie van de rooms-katholieke bisschoppen, over andere godsdiensten, over de bemiddeling van het heil door de kerk. Waar het mij nu echter om gaat, is dat deze uitspraak ons een spiegel voorhoudt. REST IN HET RD HIER

2 opmerkingen:

Paul zei

Hoe dan ook: geloven doe je niet alleen. Voor mij is de kerk de gemeenschap van alle heiligen, maar daar ben je het vast mee eens. Die gemeenschap strekt zich uit over het rond der aarde en dwars door de tijd. Mooi om deel uit te mogen maken van deze geestelijke familie (ondanks uit de hand gelopen familieruzies, maar daar mogen we Vader niet de schuld van geven). Ik ga het artikel nog lezen en me erin spiegelen.

Overigens heb ik op mijn blog nog duidelijk proberen te maken hoe ik non-verbaal van God kan vernemen. Zie maar.

John Miller zei

Kwam dit artikeltje tegen.
http://davidsills.blogspot.com/2009/05/reclaiming-contextualization.html