donderdag 26 november 2009

Stephanie in Florence: Maarten van Heemskerck (deel 3)

De afgelopen dagen heb ik vooral in de bibliotheek van het NIKI in Florence gezeten en aan mijn scriptie gewerkt. Dat betekent vrij veel lezen en aantekeningen maken. Ik heb een onderwerp waar ik nog een goede onderzoeksvraag bij moet verzinnen maar het zal gaan over Maarten van Heemskerck en hoe zijn reis naar Italie (vooral Rome) invloed op zijn schilderkunst heeft gehad. Hij was waarschijnlijk tussen 1532 en 1536 in Italie en heeft daar in ieder geval meer dan honderd tekeningen gemaakt en een aantal schilderingen. Ik ga, aan de hand van 3 of 4 kunstwerken die voor, na en in Italie zijn gemaakt, kijken hoe zijn reis invloed heeft gehad. Er is natuurlijk al wel over geschreven want Maarten van Heemskerck is binnen de kunstgeschiedenis een bekend figuur, maar hopelijk kan ik met mijn onderzoek aan de kennis toevoegen.

Wat heb ik behalve studeren gedaan? Ik ben zondag naar St. Mark's Anglican Church geweest en heb na de dienst gezellig met de kerkgangers koffie gedronken en een praatje gemaakt. Ze hadden natuurlijk ook wijn want we zijn in Italie!

Dinsdagavond ben ik met een paar anderen naar twee lezingen van twee promovendi uit de VS geweest. De eerste sprak over een altaarstuk waarvan kennis over de oorsprong verloren was gegaan. De ander hield zich bezig met het ontstaan van banken in de 14e eeuw en hoe deze binnen de steden van Italie functioneerden.

Vandaag ga ik er maar weer eens op uit. Naar het Uffizi museum waar zich een grote collectie Romeinse beelden bevindt. Daar meer over, volgende keer.

Groeten

Stephanie

2 opmerkingen:

Marinus zei

Jaaaah, ik ben de eerste!!!

Mooi dat je een scriptieonderwerp hebt. Veel succes met alles. Doe geen gekke dingen. Vanavond ga ik met Jouke een filmpje over de paus kijken. We zullen in aanbidding toezien.

Met vriendelijke groet,

Marijn

Jos M. Strengholt zei

vergadering, bonder, en dan samen Paus kijken? Vae mihi, wat is hier gaande.