zaterdag 24 april 2010

Ik hoop op een verpletterende zege van het CDA maar...

Ik geloof dat ons prettige vaderland echt gebaat is bij een sterke middenpartij als het CDA. Dat geeft stabiliteit, en ik ben het doorgaans wel eens met de standpunten van de partij. (Ik vind overigens niet dat ik het per se met alles eens hoef te zijn, dat is precies de pest van ons bestel met een proliferatie van partijen.) Het liefst zou ik zien dat het CDA zich breed-christelijk en conservatief zou profileren.

Conservatief, dus als partij waar alleen wat niet goed werkt wordt veranderd, en dat in kleine stapjes, waar respect bestaat voor oplossingen uit het verleden, waar politiek niet probeert de samenleving aan te passen maar een dienende functie vervuld binnen de kaders van onze cultuur en geschiedenis. Geen social engineering dus.

Breed-christelijk, dus met RK en alle soorten protestanten samen. Ik heb altijd gedacht dat het CDA een soort congrespartij was met christenen van diverse pluimage. Soms overheerst het denken van de ene stroming wat meer, dan weer de andere, maar er is altijd interne discussie. Maar ik vrees, ik heb me daarin gewoon vergist.

Mijn vrienden die me zeiden dat het CDA geen christelijke partij meer is, geef ik geen gelijk. Ik oordeel niet over het christelijk gehalte van mensen die zich christelijk noemen. Maar ik vind het onverteerbaar dat een christelijke partij niet op zijn minst een brede christelijke maatschappijvisie aan ons opdist op een fraaie congresdag.

Gaat het dan alleen om de vraag of we nog een slootje stemmen kunnen trekken van die partijen die net links of net rechts van het CDA staan? Piet de Jong verwijt de PvdA dat het zich uit het kabinet terugtrok vanwege een paar zetels bij de gemeenteraadsverkiezingen. Doe het CDA niet precies hetzelfde nu? Of zien we nu gewoon de bijzonder waterige visie van het CDA op wat 'christelijke politiek; is?

Dat laatste denk ik. Dat lijkt me evident uit het feit dat vandaag, op een dag waarop 1000 amendementen op het verkiezingsprogram op tafel lagen, zelfs geen enkele stem opging die vroeg waarom het thema van abortus niet meer in het program voor de komende jaren staat... Waar zijn de CDAers van orthodoxe achtergrond? Waar zijn de Rooms Katholieken die zich bekommeren om de leer van hun eigen kerk over abortus? Vandaag totaal afwezig dus.

Ik betreur dit enorm. Is er binnen het CDA dan geen stroming van enig gehalte meer die zich bekommert om het moorddadige van abortus? Wat mensen motiveert weet ik natuurlijk niet. Maar ik vrees dat de ChristenUnie die hele stroming die vroeger binnen het CDA zat, heeft opgeslokt. Ik vind dat geen winst. Als al die lui binnen het CDA zaten, was er vandaag een duidelijke uitspraak van het CDA over abortus gekomen. Is dat nou winst?

Dan gaat straks de CU weer 8 of 9 zetels halen, en het CDA wordt met 33 net niet de grootste? Met 40 zetels samen zouden die makkelijk de winnaar zijn, en een ijzersterke centrumpartij kunnen zijn. Onverslaanbaar, en met intern voortgaande disucssie, en onenigheid, maar een goede afspiegeling van christelijk nederland en een sterke partij die ons land echt nodig heeft.

Ik heb dit jaar geen zin om CDA te stemmen, ook al doe ik dat al 20+ jaren elke keer. En de CU, die het CDA een beetje leeg zuigt, ach nee, ook maar niet.

Ik ben helemaal niet voor een theocratische visie op de samenleving, en van mij mogen alle kamerleden vrouw zijn. Maar omdat ik me vreselijk erger aan de antichristelijke tendens in onze samenleving die zich recentlijk het duidelijkst uitte in het arrest van de Hoge Raad over de SGP...

SGP deze keer.

En zet uw handtekening op www.zijmaakthetverschil.nu

6 opmerkingen:

Menno zei

goed om te lezen dat je je ook zorgen maakt om dez eontwikkeling van het cda.

de cu verschilt te veel van het cda. cu gaat voor bepaalde overtuigingen, het cda positioneert zich altijd in het midden. Daardoor zijn ze een stabiele factor, maar geeft men ook niet echt een richting aan. maak je je zorgen om milieu, ontwikkelingssamenwerking, te hoge belastingen, de armen in de samenleving, het onderwijs? Bij elk thema is wel een partij te noemen die zich daar echt voor inzet. Opvallend is dat het cda daar nooit in voorkomt....

Unknown zei

Daar heb je gelijk in. Van het CDA zal je geen uitschieters verwachten. Trouwwnes, van PvdA en VVD toch ook niet echt? Maar dart is logisch. Die partijen zijn meer bezig met de boot van vadertjes staat varend te houden. dat gaat per definitie meer om grote lijnen dan om kleine koersaanpassingen lijkt me.

wvanderwolf zei

"Ik hoop op een verpletterende zege van het CDA...(en geen gemaar s.v.p.)"

Ik zou maar gewoon op het CDA gaan stemmen Jos... Wat hebben we aan een christelijke stem die naar de SGP gaat?

Helemaal niets!

Zeker niet als we weten dat de benodigde zetels om te regeren niet door de SGP binnengehaald gaan worden.

Als de uitspraak van de Hoge Raad aangaande de SGP gehandhaafd blijft wordt het voortbestaan van de SGP de komende jaren uiterst onzeker.

Samenwerking met de ChristenUnie is dan dichterbij dan ooit. Een fusie wellicht? Ik geloof dat de christelijke-orthodoxie in de toekomst steeds meer op zal gaan in de smeltkroes van het liberaal-christelijk denken.

Dit jaar dus geen proteststemmen gewenst voor de SGP... zeker als we weten dat het een strijd gaat worden tussen PvdA en CDA.

Kijk maar naar de peilingen op het moment. Laten we die goed in de gaten houden de komende tijd!

We zullen als christenen in juni alle zeilen moeten bijzetten om datgene wat nog in dit land christelijk is te behouden. Alles liever dan een linkse coalitie van 4 jaar.

Lieve mensen wat staat er een hoop op het spel. Vrijheid van onderwijs en vrijheid van godsdienst bijvoorbeeld.

Zijn deze thema's de komende jaren veilig bij zo'n partij als de PvdA en eventuele (linkse) coalitiegenoten?

Nee dus...

Ik roep daarom alle christenen in Nederland en daarbuiten op om hun verstand te gebruiken en op het CDA te gaan stemmen.

Unknown zei

Hahaha... Ja dank je Walter, ik zou wensen dat ik gelijk kon geven. Probleem is nou net dat ik echt niet zie wat er christelijk aan het CDA is. Ik ben het helemaal met je eens dat we het CDA als conservatieve factor niet kunnen missen, maar van het christelijk gehalte ben ik vandaag bekomen. Het is niet man.

Hoe kan het bestaat dat van alle leden en afdelingen van het CDA, zich niemand genoeg om een thema als abortus bekommert om het op zijn minst pro forma in het program te hebben staan? Het interesseert de leden gewoon niks. Allen die het wel interesseerde zijn naar de CU uitgeweken.

Dus dit jaar doe k maar eens niet mee. Ik ben echt een behoorlijk trouwe CDA stemmer, maar de partij heeft het aan zichzelf te danken.

Het CDA heeft zich ook met geen woord hard gemaakt tegen de uitspraak van de hoge raad. laat clubjes als SGP maar verrekken? Hoe christelijk was het CDA in dit opzicht? Welnee.

Dus even geen trek dit jaar. De SGP krijgt mijn stem.

Menno zei

nou de vvd staat toch echt bekend als de partij doie goed is voor de ondernemers, voor lage belastingen, een kleine overheid.

En de pvda is de partij van salidariteit, nivelering, etc. Dus dat is toch anders dan het cda.

Unknown zei

Je brengt me er bijna toe om het CDA te verdedigen :-)

Je uitgangspunt is dat een partij bekend moet staan om een 'thema', welaan, ik vind het prachtig als het CDA bekend staat als -conservatief en inhetmidden- en nog mooier als ze in hun beleid ook duidelijk christelijk waarden en normen voorstaan.

Maar die zijn jammerlijk weggezogen naar de CU, een partij die GEEN conservatieve middenpartij wil zijn.