maandag 26 april 2010

Nederland islamiseert; hoofddoeken horen hier niet

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand het recht ontzeggen om in Nederland hoeden, petten, lappen, doeken, desnoods koolrapen op haar of zijn hoofd te dragen. Hoofddoeken mogen van mij wel in Nederland, maar ze horen er niet thuis, omdat ze symbool zijn van een cultuur die traditioneel niet de onze is.

Mijn Egyptische huishoudster, Laila, heeft vijf dochters en een zoon. Als je Laila en haar dochters in Cairo op straat tegenkomt, hebben ze allemaal hun hoofddoeken op. Geen haar mag te zien zijn. Zodra ze bij mij in huis zijn, gaan al die doeken af. ‘Laila’, zei ik eens tegen haar, ‘dat kan je toch niet doen! Jouw Islam leert je toch dat je die doek op moet hebben als er een man bij is?’

Het antwoord was veelzeggend. ‘Jullie buitenlandse mannen zijn anders...’

De hoofddoek is niet een symbool van persoonlijk vroomheid van Laila en haar dochters, maar is om zich de Egyptische mannen van het lijf te houden. Volgens het Islamitische wereldbeeld zijn vrouwen een lustobject van top tot teen, dus moet dat allemaal bedekt worden om geen mannen te verleiden.

De Islam leert dat de seksuele lust van mannen een integraal onderdeel is van hun persoonlijkheid, en die lust is niet te temmen. Het wordt dan ook volstrekt normaal gevonden dat mannen meerdere vrouwen tegelijk hebben. Islamitische theologen leggen uit waarom dit is. ‘Mannen hebben nu eenmaal een grote seksuele behoefte.’

Voldoen aan je grote behoefte is niet in de eerste plaats een morele maar een fysieke kwestie. Je wilt als man niet anders en je kunt ook niet anders. Zo ben je nu eenmaal. Dat mannen in het paradijs 72 maagden zullen hebben is dus niet vreemd. Daar hebben ze behoefte aan, en dus krijgen ze het.

Seksuele behoefte wordt in de Islam nauwelijks in verband gebracht met zelfbeheersing van de man. Hij kan er weinig aan doen, dus moet de vrouw het probleem maar oplossen door enerzijds altijd voor haar man beschikbaar te zijn (als ze een keer ‘nee’ zegt mag je van haar scheiden) en door zich voor alle andere mannen dan die van haarzelf, onzichtbaar te maken. De sjiitische Islam heeft zelfs het hoerenlopen gelegitimeerd door toe te staan dat je voor een uurtje een 'huwelijk' sluit.

De verantwoordelijkheid van de vrouw gaat zover, dat als ze worden verkracht, ze volgens de Islamitische wetgeving ter dood moeten worden gebracht. Ze heeft voor de arme man zonder zelfbeheersing een situatie geschapen die hij wel moest misbruiken om op de vrouw te springen. De vrouw moet zich dus volledig aan het beeld van de man onttrekken om hem niet tot daden te brengen die verkeerd zijn, maar waar hij zelf eigenlijk niets aan kan doen. Zo is hij nu eenmaal.

Een samenleving waar mannen voortdurend horen dat ze enorme seksuele driften hebben die ze niet kunnen beheersen, gaat al makkelijk denken dat er dus niks mis mee is. In zo’n samenleving mogen mannen eigenlijk een soort onvolwassen pubers blijven, terwijl de vrouwen de lasten moeten dragen.

Ons christelijke wereldbeeld is beslist anders. Ten eerste definiëren we de man niet door zijn seksuele verlangens alleen. Die zijn er, maar een man heeft veel meer motiverende drijfveren. Ook christenen puberen, maar dat is een fase, en in die fase leert de jongeman om met zijn gevoelens om te gaan op een sociaal verantwoorde manier. Ja, ook christenen weten dat mannen seksuele behoeften hebben, maar het toegeven aan immorele behoeften buiten het huwelijk wordt niet in verband gebracht met een soort fysieke zwakheid, maar met zonde. Zonde, niet van de vrouw maar van de man!

Het christelijke antwoord is niet dat vrouwen zich uit het wereldbeeld van de mannen moeten verwijderen, maar van mannen wordt een flinke dosis volwassenheid verwacht, waarbij zelfbeheersing een centrale rol speelt. Je doet niet alles wat in je opkomt. Een vent weet zich te beheersen en leidt een respektabel leven.

‘Jullie zijn anders’, zei Laila tegen me. Dank je. Maar ik vrees dat ze zou schrikken als ze een week in Nederland zou zijn, door de winkelstraten zou lopen, naar de muziek luisteren, naar televisie kijken. Onze samenleving 'islamiseert’, niet door de moslims die er zijn, maar omdat we als mannen in Nederland ook steeds puberaler aan onze lusten lijken toe te geven. Waar is onze zelfbeheersing gebleven? Met het verwerpen van de christelijke moraal zijn we in een stinkend moeras terecht gekomen.

Ook in Nederland speelt seks steeds openlijker een rol, en ik vind het niet te pruimen. Vooral op televisie is het een schande. Wie wel eens ‘s nachts langs onze nationale zenders zapt, weet niet wat hij ziet. Trouwens, geen normale film lijkt meer te kunnen zonder lange, totaal niet functionele seksscenes die maar weinig aan de verbeelding overlaten. Mannen hebben een grote behoefte, en daar kunnen ze eigenlijk niks aan doen, lijkt ook in Nederland het adagium te zijn geworden. Dus geven we er vrolijk aan toe. Een verschil met de moslimsamenleving is dat in Nederland vrouwen daar nog openlijk aan meedoen ook. Dit is een gedrag, een cultuur, die traditioneel niet de onze is. Wie zich ergert aan de hoofddoeken op straat in Nederland kan zich beter wat meer bekommeren om de veel ernstiger uitwassen van vuiligheid in de eigen samenleving.

6 opmerkingen:

ruud van der weele zei

Ik geloof niet dat het geloof iets met hoofddoekjes te maken heeft. Velen verlangen terug naar de jaren 50, toen onze grootmoeders ook over straat liepen met een hoofddoek. Als iemand een hoofddoek wil dragen, heb ik er geen bezwaar tegen. Iets anders als het gaat om de bedekking van het hele gelaat.
Wat betreft seksualiteit op tv (ik kijk tv minder dan 1 uur/maand!!)kan ik alleen opmerken, dat ik het niet altijd even esthetisch vind, maar ik heb veel meer bezwaar tegen de enorme agressiviteit op tv. Ik verbaas me er dan ook vaak over dat het grofste geweld geen reacties oproept, terwijl de wereld te klein is zodra er een tepeltje te zien is. Wellicht legt men de prioriteiten wat verkeerd.

Willem van Gent zei

Laten we maar weer om de wodan-eik gaan dansen. Bonifatus hoorde hier traditioneel ook niet. Is terecht een koppie kleiner gemaakt

Unknown zei

Ha Ruud - ik wil best een andere keer iets over geweld op TV zeggen. En ik dacht ook niet dat ik me beklaagde over een tepeltje ;-)

En Willem, ik suggereer toch niet dat we omwille van traditie wat deugdzamer met sexualiteit zouden kunnen omgaan? Op het verleden is zoveel aan te merken, wat oud is is niet per definitie beter he?

gert zei

Hoi Jos mooi artikeltje.Kun je ook met Laila over de verschillen tussen gristenmannen en musselmannen praten,en wat is haar reaktie daarop?

Volgens mij dragen de meeste moslima's in bv.Nederland de hoofddoek als de vlag van de islam.

Nekschot heeft nog een mooie cartoon getekend die geheel onderschrijft wat jij beweerd over de musselmanne.

http://www.gregoriusnekschot.nl/blog/index.php/2010/04/22/moge-allah-haar-vervloeken

willem van Gent zei

Seksualiteit? Wat nou? Bonifatius met zijn nieuwlichterij past hier traditioneel net zo min als hoofddoekjes. Dat is alles wat ik zeg.

Derk van Dorth zei

Goed artikel Jos. Ik had al een tijdje het idee om een blog te schrijven met als titel: Tunnelvisie. Met dit stuk kan ik er nog een verdieping aan geven. Als christenman kan ik een mooie vrouw mooi vinden, zonder haar te begeren; ik vind het dan ook beledigend als zelfs bijna alle automobilistes in mijn wijk gehoofddoekt rijden. Alsof ik hen zou willen aanranden, zo niet verkrachten als hun haar zichtbaar zou zijn, zelfs als zij autorijden.