maandag 17 mei 2010

Het COC durft wel zeg....

Ik ben tegen geweld. Alle geweld. Dus ik ben tegen geweld tegen...
kinderen
vrouwen
tieners
bejaarden
mensen tussen 50 en 60
negers
mulatten
albinos
homos
heterosexuelen
voetbalsupporters (ook die van Ajax)
Arabieren
Joden
Aziaten
Mensen uit voormalige kolonien
dikke mensen
lange mensen
tuinkabouters
dieren
politici
Geert Wilders
Stemmers op Geert Wilders
Maxime Verhagen
Vrouwen die bij de aanhang van de SGP horen
pacifisten
extremisten
eh en ieder ander die ik nu ben vergeten.

COC Nederland en de Stichting LKP (Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit) geven vandaag, op de Internationale Dag Tegen Homofobie (IDAHO), het startschot voor een christelijk statement tegen homogerelateerd geweld. De bisschop van de Oud Katholieke kerk en de algemeen secretaris van de Remonstrantse Broederschap hebben hun steun al toegezegd. Dat bericht lees ik op protestant.nl

Mag ik even braken? Hoeveel weken geleden is het dat het COC en zijn vrienden de orde in Rooms Katholieke Kerken in 's Hertogenbosch verstoorden? En nu vragen ze van de kerken om met een uitspraak tegen geweld tegen homos te komen?

Ik ben volstrekt tegen elke vorm van geweld tegen homos. De kerken zijn tegen alle geweld tegen homos. Waarom wordt van christenen verwacht dat ze dit 'uitspreken'? Heeft het COC redenen om te denken dat juist christenen gewelddaddig zijn tegen homos? Laat het COC de vraag eerst maar eens stellen aan de groepen waar dit een issue is.

Mag ik bovendien van de homobeweging vragen of ze zich willen uitspreken tegen geweld tegen christenen en kerken, en dat ze het recht erkennen van kerken in Nederland om anders over sexualiteit te denken dan het COC zonder bang te hoeven zijn voor ordeverstoringen? Dank u.

O ja, en ik ben tegen geweld tegen
Journalisten
studenten
werklozen
industrielen
kwekers van bontjassen
luidruchtige kinderen
postzegelsverzamelaars
etc

Maar in plaats van te proberen de lijst compleet te maken, misschien is het wel voldoende om gewoon door te gaan als kerken met te preken dat we onze vijanden liefhebben, en dat we liever onrecht lijden dan iemand onrecht aandoen? Dan hoeven we niet elke groep in de samenleving apart te noemen?

5 opmerkingen:

Bart van der Griendt zei

Och, je kunt het ook opvatten als een positieve bijdrage in de lange geschiedenis van de gespannen verhouding tussen kerk en homofielen.

Ik moet er overigens eerder meewarig om glimlachen dan ervan braken. Dit soort acties ontstijgt maar zelden het nivo van een goedbedoeld persbericht. :-)

Unknown zei

De meewarig glimlach is misschien nog wat pejoratiever dan het braaksel...

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk wat betreft dat persbericht. En stom van me dat ik er dus nog aandacht aan geef ;-)

En dan de twee kerkgenootschappen die wel willen meewerken, dat zal echt zorgen dat Nederland een homovriendelijk land wordt. Er zijn meer mensen lid van postzegelsverenigingen dan van die twee kerken. En ik weet uit ervaring, dat zijn er niet veel.

gert zei

Hoi Jos,de anglikaanse/jou kerk kerk gaat toch ook wel tekenen/meewerken?

gert zei

Enne,je bent vergeten de Geert Wilders stemmers te noemen,die lopen ook wezenlijk gevaar.En niet te vergeten de verkiezingsposters van de pvv.

Unknown zei

Gert, de posters zijn van papier dat vind ik niet zo'n drama. Maar de Stemmers op Geert Wilders heb ik toegevoegd. Die mogen we niet afschieten, zelfs niet haten.