vrijdag 28 mei 2010

Idee voor Geert Wilders: Voorhuidtaks! #pvv

Artsenfederatie KNMG wil niet-medische jongensbesnijdenis nadrukkelijk gaan ontmoedigen. Volgens de KNMG is het een ‘aantasting van de integriteit van het lichaam van het kind’ en zijn de risico's op complicaties ‘substantieel’. Volgens KNMG-voorzitter Arie Nieuwenhuijzen, geciteerd in het ND, moeten kinderen gevrijwaard blijven van medische ingrepen die geen therapeutisch of preventief doel hebben. Hij wordt geciteerd in het ND. Interessant is dat de betrokken beroepsorganisaties dit standpunt van de KNMG steunen. ‘De KNMG heeft puur medisch-ethisch gezien een goed punt’, zegt Lex Klein, huisarts en directeur van Besnijdenis Centrum Nederland.

Geert Wilders, ik geef je dus nu gratis een idee. De islamitische dames wil je al aanpakken met een kopvodtaks, maar de mannen? Stel een voorhuidtaks in. Daar heb je zelfs een medisch-ethisch punt!


Toen Nederland vooral Joden telde waar de besnijdenis van jochies een rol speelde, kwam dit thema niet ter sprake, maar met de honderdduizenden moslims die hun knaapjes laten ontdoen van de voorhuid, is dit een thema van, zeg maar, wat meer substantie. Nu al zal de KNMG een krachtig ontmoedigingsbeleid nastreven, maar een wettelijk verbod is niet haalbaar, laat de KNMG weten. ‘Besnijdenissen gebeuren vaak met diepe religieuze, symbolische en culturele gevoelens. Daarom is het onrealistisch om zo'n ingreep op korte termijn uit te bannen.’ Maar op langere termijn wel dus? Interessant.

6 opmerkingen:

Geert Wilders zei

Goed Idee Jos! Waarbij ik wel een uitzondering wil maken voor joodschristelijke voorhuiden. Dat spreek voor zich

Anoniem zei

Nu heb ik me laten vertellen dat baarmoederhalskanker opmerkelijk minder voorkomt onder (orthodox)Joodse vrouwen. En ik heb me ook laten vertellen dat er een verband bestaat tussen het besneden zijn van mannen en het voorkomen van baarmoederhalskanker bij (hun) vrouwen. En nu heb ik zomaar het idee dat de risico's die zich voordoen bij het besnijden van jongetjes niet opwegen tegen de ernst van baarmoederhalskanker. Ik wil maar zeggen...

Unknown zei

als nederlandse artsen met elkaar melden dat er aan de besnijdenis dus geen preventieve voordelen zitten, is misschien dat minder voorkomen van baarmoederhalskanker bij die vrouwen hier niet aan gerelateerd?

willem van Gent zei

Baarmoederhalskanker heeft meer te maken met onveilige seks dan met besnijdenis. Althans, dat zeiden de mensen die er tegen waren dat hun dochters van 14 werden ingeent tegen baarmoederhalskanker.

Anoniem zei

ik wil graag mijn voorhuid bewaren, om in geval van brandwonden over voldoende huid te beschikken.

Unknown zei

Voor als je het topje van je pink verbrand?