woensdag 5 mei 2010

Wouter Bos - je moet maar durven...

Gisteravond zei Wouter Bos, bij velen in ons land geliefd als ex-politicus, dat Jan Peter Balkenende niet geschikt is als premier. Nu is dit een respectabele mening die wel meer mensen schijnen te hebben en die ik geheel niet deel, zoals mijn lieve lezers wel weten. Maar het argument dat Bos gebruikte in het EO-televisieprogramma Moraalridders, had iets schunnigs.

Bos wees er op dat vier van Balkenendes kabinetten de afgelopen zeven jaar sneuvelden. ‘Dat is wat veel van het goede’, aldus Bos. He! Waarom is sprake van zeven jaar en niet van acht? Nou ja, een kniesoor die daarop let. Waarom vielen die kabinetten? Ik denk niet dat Balkenende veel te verwijten viel. Elke keer werd het CDA herkozen als grootste partij, dus blijkbaar heeft ons volk een andere perceptie van de oorzaak van de val van de kabinetten dan Bos.

Maar dat Bos het uberhaupt aandurft om Balkenende te verwijten dat het laatste kabinet viel, dat is toch best schunnig. Hijzelf wilde het kabinet ten onder doen gaan, omdat er met draaikontje Bos niet langer gepraat kon worden over een missie ter opbouw van Afghanistan. Nu vindt Bos, zei hij in Moraalridders: 'Wat het land nodig heeft is een zekere stabiliteit. Er is iemand nodig die rust kan brengen en dat kan Job Cohen heel goed.' Eh... Bos vergalde de stabiliteit dacht ik, en Cohen is juist weer open voor een missie in Afghanistan? Wie snapt dit nog?

Ik vind het sociale gedachtengoed van de PvdA aantrekkelijk, hoewel misschien niet altijd gezond voor het land. Mijn hart zit sociaal-links, mijn harses politiek-rechts. Een partij als een draaideur, dat is niet wat we in de moeilijke economische jaren die voor ons liggen in een kabinet kunnen gebruiken, denk ik. Als Bos de kwaliteit van de PvdA politici weerspiegelt, nein danke dan. Dan ook liever geen Job Cohen aan het roer. Misschien een kleine ministerspost? (Liever Cohen dan Wilders, dat zeker, ik moet het even zeggen...)

Wat voor Bos pleit is dat hij denkt dat Feyenoord morgen de beker wint. Maar zelfs dat kan niet mijn vreemde gevoel wegnemen - hier zit een man die geen verantwoording neemt voor de val van de laatste regering. Hij is een van de weinigen die het zo ziet. En het zal me niks verbazen als de PvdA door de kiezers wordt afgestraft voor het scheppen van deze instabiliteit. De ruk naar de VVD lijkt een helder signaal van velen dat ze in elk geval niet opnieuw PvdA in een kabinet willen.

5 opmerkingen:

Menno zei

nou, jos, deze redenering klopt ook niet hoor. Het CDA is toch echt (op z'n alleminst) mede-schuldig aan het val van het laatste kabinet, ze wilde hoe dan ook de missie verlengen, terwijl het pvda dat echt niet wilde. En het laatste kabinetsbesluit was dat de huidige missie echt de laatste was. Het CDA draaide hier dus.

En het feit dat balkenende dit niet doorzag maakt hem een slecht premier. Dat heeft Bos heel goed gezien.

Dat 'het volk' volgens de verkiezingsoverwinningen van het cda er anders over dacht is al helemaal geen argument- sinds wanneer wordt de waarheid bepaalt door de meerderheid? En nu denkt 'het volk' volgens de peilingen er precies zo over als bos: die balkenende moeten we niet meer. Heeft het volk dan nu ongelijk?

Unknown zei

Wat heerlijk om het oneens te zijn... Zo werkt onze democratie op zijn best.

Ik snap ook wel dat het CDA wat aan populariteit kwijt is, op het moment. Maar wat laten alle peilingen zien? Dat links verliest, en rechts wint. Dat kan je moeilijk 'steun' aan de PvdA noemen?

Menno zei

tja, ik noemde het dan ook geen steun aan de pvda. Mijn stelling is alleen dat het mij niet interesseer hoe het volk over balkende denkt, het is voor mij geen enkel argument of balkenende wel of niet schuldig is aan de val van zijn kabinetten. Het geeft hooguit aan wie het beste verhaal de media in weet te krijgen.

kijk, de pvda heeft ook geen schone handen, maar de meeste politieke commentatoren zijn het er wel over eens dat het niet handig van het cda was om de pvda te willen dwingen tot een nieuwe missie, omdat iedereen zag dat dat kansloos was. Als het cda dit eerder had geaccepteerd, dan was het kabinet niet gevallen.

democratie, ja, het is eigenlijk ook een afschuwelijk systeem. maar we hebben voorlopig niets beters.

Unknown zei

Misschien gewoon een regering van 'de besten'? :-)

Anoniem zei

ik denk dat menno inderdaad een punt heeft, het volk heeft inderdaad ongelijk. het niveau van stemmers is erg laag, een mogelijkheid tot verbeteren van ons kiesstelsel zit in de pen, zie http://tikfout.blogspot.com/2010/02/stemrecht-op-basis-van-iq.html