zaterdag 17 juli 2010

Hier mijn doctoraalscriptie over Binationalisme en Zionisme

In 1987 schreef ik mijn doctoraalscriptie voor Geschiedenis in Utrecht. Een paar weken terug was in bij een Sabeel Nederland bijeenkomst in het Dienstencentrum van de PKN, en daar ontmoette ik zowaar een meneer die grote belangstelling voor mijn oude scriptie heeft – hij wil dat ik voor een boek dat hij samenstelt een hoofdstukje schrijf.

Mijn scriptie laat onder meer laat zien hoe de Zionistische beweging, inclusief David Ben-Gurion (foto 1) aanvankelijk niet geïnteresseerd was in het oprichten van een Joodse staat. Onder de Zionisten was aanvankelijk veel interesse voor het samenleven van Joden en Palestijnen in één Palestina. Martin Buber (foto rechts) en Judah Magnes (foto links) waren bijvoorbeeld Zionisten maar dan wel principieel voorstanders van twee naties in één land. Dit werd het Binationalisme genoemd. Tussen 1939 en 1942 veranderde veel; in mijn scriptie laat ik zien waarom en hoe het de hardliners onder de Zionisten de agenda gingen bepalen. En voor wie dat hele werkstuk wil lezen, HIER DE PDF ervan.

Geen opmerkingen: