maandag 5 juli 2010

'Kom je volgende week naar mijn ontdoopdienst?'

Een snelgroeiend aantal Vlamingen laat zich ‘ontdopen’, meldde de Vlaamse krant De Morgen dit weekend. Het ongedaan maken van de doop zou samenhangen met berichten over kindermisbruik in de Roomse kerk. Het bisdom Antwerpen spant de kroon met ruim vierhonderd aanvragen sinds eind april, toen de bisschop van Brugge aftrad na zijn misbruik te hebben bekend. In heel vorig jaar telde dat bisdom slechts 149 verzoeken tot ontdopen.

Wat een vreemde lieden die zich laten ‘ontdopen’. Als je niet gelooft in de betekenis van je doop, kan je het gerust negeren. Niemand dwingt je ergens toe. Maar ‘ontdopen’?

Mijn moeder heeft me eens verteld dat ik een pedagogische tik kreeg toen ik twee jaar oud was. Ik was het daar niet mee eens, ze had dat nooit mogen doen! Deze week is ze jarig. Ik zal haar vragen om een officieel papier waarin ze die pedagogische tik ongedaan maakt. Het is hoog tijd dat ik me laat ‘ontpedagogische tikken’!

Ik weet nog dat ik een keer op het schoolplein van de Da Costaschool in Soest met Ron Visser ruzie maakte, en ik gaf hem een peut op zijn neus. Ik ga hem nu ‘ontpeuten’, want ik voel me schuldig over die bloedneus die ik hem tegen zijn zin doneerde. Wat zal Ronnie vandaag blij zijn!

En ik gaf mijn kleine broertje vroeger vaak een wedgy. Sorry Alex ik heb er spijt van. Hij heeft nog steeds een hoge stem. Kan ik hem ook officieel 'ontwedgyen'? Misschien zakt zijn stem dan?

Ik weet niet wat dit soort ‘ontdopers’ bezielt, want de werkelijkheid van de historie kan je met een formulier niet ongedaan maken. Was het leven maar zo makkelijk! En de kerkjuristen vertellen ons bovendien dat het doopsel niet ongedaan gemaakt kan worden en dat ontdopen louter symbolisch is. ‘Het sacrament is onuitwisbaar’, zegt hoogleraar kerkelijk recht Rik Torfs van de Katholieke Universiteit Leuven.

Je zou bijna denken dat voor die ‘ontdopers’ de doop een veel grotere en onuitwisbaarder indruk heeft gemaakt dan ze zelf willen toegeven. Misschien hopen ze op deze manier aan hun band met de kerk (en God?) te ontsnappen, maar al zouden ze vluchten tot het einde van de aarde, ook daar staat de Schepper op ze te wachten, of ze nu zijn ‘ontdoopt’ of niet.

13 opmerkingen:

gert zei

Ten eerste zou het beter zijn te spreken over ontsprenkelen,dezen lieden hebben natuurlijk niet de Bijbelse doop en de betekenis daarvan ondergaan en gesmaakt.

Verder doe je er wel lakoniek over Jos,stel je komt er achter dat je als zuigeling door zo'n enge onwedergebore pedofiele priester bent vastgehouden en die je fontanelletje met drie druppels water heeft natgemaakt.
Dat wil je toch koste wat het kost ongedaan maken,daar wil je toch duidelijk afstand van nemem.....niet dan ja toch!
Jammer dat je dat aspect maar weer eens verzwijgd...

R. Versteegh zei

Er is je iets aangedaan waar je niet achter staat. Dan begrijp ik dat er de wens is om vanuit de organisatie die het heeft uitgevoerd de melding krijgt dat het onjuist was of dat men het schrapt uit bijvoorbeeld de administratie. Niet het fysieke is het probleem maar de psychologische wens om afstand te nemen tot de handeling.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die Katholiek is opgevoed, het vormsel heeft gehad maar onlangs allerlei handelingen heeft uitgevoerd om de vele administatieve registers op te laten schonen. Ze wilde totaal niets meer met de kerk te maken hebben en ook niet te vinden zijn bij de kerk.

Ze voelt zich bijzonder onprettig bij het idee dat ze als kind gedwongen was het geloof te ondergaan en niet de keuze had. Water over het hoofd is daarbij niet het fysieke probleem doch dat er nog altijd registraties te vinden zijn hierover. Ze wil ook een excuus van de kerk voor deze dwang. Ze is niet gelovig, verre van dat en dat wil ze ook zo verklaard hebben.

Unknown zei

Dwang van de kerk? De ouders namen dit besluit.

Maar je maakt mijn punt goed duidelijk. Het is een kwestie tussen de oren. Het idee dat je de historie verandert is natuurlijk onzin.

En loskomen van de kerk en je verleden doe je niet door een paar administratieve delete acties.

mbuurman zei

@Gert
Wat is dat toch, dat sommige christenen er veel plezier aan hebben om hun medechristenen – al is het van een andere richting – in het gezicht te spugen?
Pijnlijk voor jou, Gert, is dat je vooral jezelf hiermee tentoonstelt.

Overigens, het is “je verzwijgt”, met een “t”. En “laconiek” schrijf je met een “c”.

@R. Versteegh
“Ze is niet gelovig en dat wil ze ook zo verklaard hebben”.
De enige die dat kan verklaren, is zijzelf.
Het is een feit dat ze is gedoopt, en dat kan ze niet ongedaan maken. Als ze zich daar druk over wil maken, dan is dat een zaak tussen haar en haar ouders.

Willem van Gent zei

goed idee, dat ontdopen. Voor wij er behoefte aan heeft. Het christendom heeft niet het monopolie op rituelen.

gert zei

Hoi MBuurman,waar/wanneer en wie spuw ik in het gezicht door de wan praktijken die er binnen de kath.kerk plaatsvo(i)nden te benoemen?
Als je Jos bedoeld,die bedekt bij sommigen pedosexuele geestelijke uit een bepaalde richting alles wel snel met de mantel der liefde,ik vind dat hij te weinig oog en inlevingsvermogen toont jegens degene die zich willen laten ontdopen.

Buurman,
Bedankt trouwens voor de taalles,soms is m'n vrouwtje, een genietje op taalgebied, niet aanwezig,zodat ik m'n vraagbaak mis en wel eens in de vout ga.

Hoi Willem ben jij zelf trouwens al ontsprenkeld?

Unknown zei

Gert, kan jij even hard maken wat je beweert?

Je zegt: "Jos die bedekt bij sommigen pedosexuele geestelijke uit een bepaalde richting alles wel snel met de mantel der liefde".

Laat je even zien waar ik dat doe? Let een beetje op je woorden...

gert zei

Hoi Jos in je artikel probeer je te achterhalen wat de Vlamingen heeft doen besluiten zich te laten ontdopen.Je conclusie is dat het hun enkel en alleen om de doop gaat.Volgens mij gaat het hun juist om degene die hun die doop handeling liet ondergaan,nl de pedofiele priesters en hun wanpraktijken bedekkende kerk.Hoe zou jij het trouwens vinden,en wat zou jij doen, als je als baby door je ouders ten doop werd gehouden en je komt er jaren later achter door welke zondige onBijbelse lieden en kerk dat is gebeurt? Trouwens,volgens mij zijn deze Vlamingen in de ogen van God echt niet gedoopt.
Ik vind dat je de wandaden in de kath.kerk te weinig benadrukt, daarnaast zet je je zelfs af tegen de gewetensbezwaarde Vlamingen,alsof die met God zouden willen breken.Daardoor wek je bij mij de indruk dat je bepaalde zwaarwegende zaken bagatelliseerd.

Unknown zei

Gert als in een pinkstergemeente in Groningen een kerel rare spelletjes met kinderen doet, laat jij je dan ontdopen? Jouw houding lijkt me vooral voort te komen uit de vooronderstelling dat het in jouw pinkstergemeente beter is dan in de RK kerken wat betreft de moraal. Ik durf het te betwijfelen.

De wandaden in de RK zijn er velen. Mijn stukkie hierboven gaat over de dwaasheid om te denken dat je een kerkelijke handeling ongedaan kan maken door hem te ontkennen.

mbuurman zei

Gert, ik zal mijn neiging om jouw vuilspuiterij op gelijke wijze te beantwoorden onderdrukken.
Maar vuilspuiterij is het, als je op basis van de (weerzinwekkende) wandaden van enkelen op deze wijze tekeer gaat tegen een sacrament van een christelijke kerk. En de bedienaren allen over een kam scheert, terwijl de werkelijkheid is dat de grote meerderheid van hen zijn best doet om zoveel mogelijk in Christus' geest te handelen en te leven.
Het is niet minder dan een Kwaad, om je zo te uiten, en dus handel je dan in de geest van het Kwaad, sommigen zouden zeggen de Satan.

Verder wordt er bij een katholieke doop niet 'gesprenkeld', maar drie maal water over het hoofd van de dopeling gegoten. Ook onderdompelen mag, al is dat niet gebruikelijk.

gert zei

Hoi MBuurman,wat ben jij een ontzettend teerhartig en selektief verontwaardige man zeg,die onder het mom van ozo fatsoenlijk te zijn ozo onfatsoenlijk blijkt te zijn..
Nota-bene de Rooms kath.kerk die een bloed aan hun handen heeft wat z'n weerga niet kent,de bedenkers van de brandstapel en allerlei martelpraktijken in het verleden,en in onze tijd gaat het deksel van een smerig stinkende beerput open.Mijn opa een zwaar gereformeerde man had hele dikke prenten boeken met afbeeldingen van martelaren die zich in het verleden van deze kerk afkeerde.Vandaag is in Belgie bisschop Danneels de hele dag verhoort vanwege de kluisvonst van foto's van de door Dutroux vermoorde meisjes. Maar nee,Buurman durft het wandaden van een enkeling te noemen!

Enne Jos ik ben niet bij een pinkstergemeente aangesloten,dat zou jij toch moeten weten.

gert zei

Kijk al hadden ze op de computer van bisschop Danneels een foto van een mooie mollige donkere volwassen dame gevonden dan had je mij niet gehoord,maar nu het een jong klein meisje is....

http://www.telegraaf.nl/buitenland/7134153/___Naaktfoto_op_computer_Danneels___.html?sn=binnenland,buitenland

mbuurman zei

Gert, het is jammer, maar jij bent behoorlijk verloren, op sleeptouw genomen door de schuimbekkende menigte, verblind door vooroordelen, niet in staat om de werkelijkheid te zien, niet in staat om de zaken kalm te beoordelen. Schreeuwen, je handelen laten bepalen door emoties, meegaan in hypes en cynisme, dat is wat ik lees.
Je hebt geen enkel recht om mij onfatsoenlijk te noemen. Steeds heb ik in sterke bewoordingen het seksueel misbruik in de RK Kerk veroordeeld, en praktijken om dat toe te dekken. Dat moet worden aangepakt en bestreden.
Tegelijk veroordeel ik mensen die hun best doen om een verwrongen beeld van de Kerk te creëren, dat geen enkel recht doet aan de waarheid.
Zeker kun je in de historie een hoop slechte daden aanwijzen die in naam van de Kerk zijn verricht. Dat is ook erkend door de Kerk. De zonde gaat niet voorbij aan deze reusachtige grote organisatie met al haar leden, die allemaal mensen en dus zondaars zijn. Vaak zijn de kwade daden uit het door jou aangehaalde verre verleden eigenlijk politieke daden.
Waar het om gaat is dat de essentie van die organisatie er op is gericht de boodschap van Christus uit te dragen in de wereld, zoals Hij heeft opgedragen. Een eerlijke visie op de Katholieke Kerk zou laten zien dat deze vooral veel goeds heeft gebracht. Tegelijk is het nodig dat er regelmatig zuivering plaatsvindt. En dat gebeurt ook.
Bovenal is het nu nodig om te zien dat de Kerk de wereld vooral veel goeds heeft gebracht.
Ja, er zijn brandstapels en martelpraktijken geweest in de geschiedenis. Dat was slecht; ook al was het een geheel andere tijd, en heeft de Kerk allang afstand genomen van dit soort zaken, en ook excuses uitgesproken. Jouw opa was zwaar gereformeerd; waarom was hij zo selectief met zijn prentjes? Je opa had moeten weten dat zijn erflater Calvijn zich zelf bezondigde aan brandstapels en martelingen.