vrijdag 16 juli 2010

Lesgeven over kerkvaders dit najaar

Ik hoorde net van de academic dean van de Alexandria School of Theology dat ik vanaf september tot december les mag gaan geven in Patristiek, over de kerkvaders dus. dat ga ik geven aan de vierdejaars in de opleiding. Nu moet ik me dus gaan haasten... uitzoeken bijvoorbeeld wat in het Arabisch beschikbaar is. Ik geef les in het Engels, maar kan die lui niet aandoen dat ze Engels moeten lezen.

Mijn eigen interesse gaat vooral uit naar de periode van 70-200 na Chr, en in de literatuur van die periode ben ik goed thuis. Maar daarnaast moet ik Justinus de Martelaar, Irenaeus, Origines, Tertullianus, Clemens van Alexandria, Augustinus en de Cappadocische Vaders voor het voetlicht plaatsen, en dat wordt pure hoofdpijn en nachten zonder slaap. Snel boeken bestellen.

Ik moet deze cursus in 16 x 90 minuten geven aan een groep studenten in Alexandrie, maar ook 16 x 90 minuten precies hetzelfde in Cairo. Die dislocatie is echt irritant, maar niks aan te doen.

5 opmerkingen:

Paul Miller zei

Welaan Jos, een schone taak ligt voor je. Ik weet niet of ik medelijden met je moet hebben of een beetje jaloers op je ben.
Lijkt me tof om over die knakkers les te mogen geven. Over de doden niets dan goeds, dus maak er iets leuks van hè.

Een goede docent weet ook rust in te bouwen en op een natuurlijke manier te enthousiasmeren. Gewoon niet de volle 90 minuten aan het woord willen zijn, dan red je het wel. Lesgeven is in in ieder geval iets anders dan preken, maar dat moet je allemaal nog gaan ontdekken. :-)
Veel succes in ieder geval en voor ons is te hopen dat wij op afstand mogen meegenieten via je blog. Liefst drie postings per dag of zo... Dat is 16x3x30 min. leesplezier?!

Unknown zei

ik zal zeker zorgen dat mijn blog van de nodige kerkvaders wordt voorzien ;-)

En mocht je mooi materiaal op het internet tegenkomen over deze kerkvaders, ik houd me aanbevolen.

Paul Miller zei

Op internet ben jij meer 'thuis & vaardig' dan ik, dus ik denk niet dat ik veel voor je kan betekenen.

Ik zou in mijn lessen overigens heel veel nadruk willen leggen op de onderlinge relaties van die lui én de culturele en religieuze context van die dagen. Mer nog dan op de individuele geloofsopvattingen. En vertel je pupils er dan meteen even bij dat de kerkvaders etc. toen niet leefden en werkten in een islamitische context... (voor je het vergeet).
Ik denk wel dat de islam kon ontstaan door de vele dwaalleringen en excessen die er gaandweg ontstonden in de christelijke kerk. Het christendom floreert blijkbaar het beste als er een zekere mate van vervolging is. Daar heeft de Heer m.i. wel heel erg veel ruimte voor gegeven, helaas. :-)

Unknown zei

Dank voor je tips - heb je er wat meer?

Wat wel aardig is, is dat de lerkvaders tot omstreeks 300 in een sfeer werkten waar vervolging altijd een beetje in de lucht hing. En soms bijzonder zwaar was. Van de lui die ik behandel zijn er een heel stek om zeep geholpen.

Wat dat betreft is de context van toen en nu dus best gelijk?

Paul Miller zei

oeps, dat is waar, maar ik zat eraan te denken dat in die eerste eeuwen de kerk nog redelijk zuiver was, maar dat dat na de staatsmacht en sektevorming steeds minder werd. De islam kon zo ontstaan; mede door de eigen verzuring van de kerk en misschien als 'divine' tuchtiging? Maar dit is een helicopter-view van een leek en gebaseerd op één citaat uit en studieboek.

Of ik meer tips heb? Eigenlijk niet, maar ik zal komende week eens in mijn boekenkast kijken. Ben je nog in Nederland? Nou ja, lenen is gevaarlijk, heb ik wel gemerkt... :-)

O ja, dat ene boek mag je houden! Je vond het niets, maar je kunt er blijkbaar geen afscheid van nemen, ha, ha, ha...