vrijdag 20 augustus 2010

11 tips voor het leiden van je bedrijf

In mijn computer kwam in een digitaal papiertje tegen met 11 tips voor het leiden van je bedrijf. Een bedrijf heb ik niet meer (ik geloof niet dat we de kerk als BV moeten behandelen!) Maar voor wat het waard is, en gebaseerd op typische luchthavenliteratuur: Jeffrey J. Fox, How to Make Big Money in Your Own Small Business: Unexpected Rules Every Small Business Owner Needs to Know (New York, 2004):

• Zorg dat je goede ideeen hebt, lees veel, zorg voor innovatie, kijk hoe anderen dat doen. Kijk rustig af.
• Werk hard voor je klanten – verkoop van een product is ten diepste het oplossen van een probleem van de klant, enof hem een goed gevoel geven.
• Doe vooral dat waar je goed in bent, en doet dat veel. Werk hard.
• Sla nooit werk af omdat je geen personeel hebt. Neem alle werk aan en los het probleem dan op door nieuw personeel te zoeken.
• Hou je als bedrijf aan je core business. Doe dat ook zelf. Dus: delegeer, outsource, gebruik consultants en tijdelijk krachten, interns.
• Zorg dat de verkoopafdeling en de productieafdeling heel veel praten.
• Maak aantekeningen van alles wat je doet – hou een goede notebook bij.
• Zorg dat je de beste mensen hebt en ze daarvoor goed betaalt.
• Heb iemand in je bedrijf die op de kleintjes let – maar nooit ten koste van het behagen van de klant. Die klant moet je meer geven dan hij verwacht. Extra mijl.
• De baas moet gericht zijn op verkoop, verkoop, verkoop.
• Zorg dat je altijd voldoende cash hebt. Alles draait om cash.

Ik kan naar eer en geweten zeggen dat ik deze puntjes de afgelopen jaren in mijn werk lang niet allemaal goed het uitgevoerd - maar ook dat dit ten koste van de resultaten ging!

1 opmerking:

wvanderwolf zei

Mooie tips Jos.

Dit is ondernemen in een nutshell. Ik hoop dat velen zich er hun voordeel mee doen en geen dief van hun portemonnee zijn.

Misschien een mooi vak naast je huidige werkzaamheden?

Adviseur van bedrijven!