woensdag 11 augustus 2010

"Allah heeft de godsdienst makkelijk voor u gemaakt:"

He! Het blijkt een uur vroeger te zijn dan ik dacht! De klok is vannacht verzet in Egypt. De profeet Mohammed zei tegen zijn volgelingen: ‘Allah heeft de godsdienst makkelijk voor jullie gemaakt”, en in dat kader heeft Egypte besloten om tijdens de Ramadan de klok een uur terug te zetten. "Om het volk te helpen met de moeilijk warme maand van vasten", zegt vadertje staat. Zo begint iedereen een uurtje later met – eh, met wat eigenlijk, met werk?

Egypte is het enige islamitische land die de klok een maand lang verzet. Gaat dit niet in tegen de islamitische shari’ah? Het maakte de meeste Egyptenaren niet uit; ze zijn ervan overtuigd dat ze nauwkeurig het voorbeeld van hun profeet volgen, en dan zit je wel snor. En ik heb een uurtje langer voor ik met werk begin. Maar ik snap het nog steeds niet, wat maakt het dan uit voor de arme muzelmannen? Of zouden die nu later beginnen, maar nog eerder met hun werk stoppen? Ik snap dit soort klokwijzigingen nooit goed. Te dom geboren denk ik.

Zou de aanpassing van de klok soms misschien niet met de Ramadan te maken hebben, maar vooral met de stroomproblemen van Egypte? Mensen slapen nu langer terwijl het licht is, dus ze zijn korter bij bewustzijn terwijl het donker is. Minder stroomgebruik dus! Over de electriciteitsvoorziening zit Egypte echt in de piepzak, zo erg dat het nog iets unieks doet deze Ramadan. Aan de bevolking is gezegd dat ze niet, zoals ze gewend zijn, ongelimiteerd Ramadan-lantaarns mogen ophangen. Er wordt opgetreden tegen wie dat toch doet. De stress op het nutsbedrijf is enorm; elke dag worden bewust grote delen van de stad een paar uur afgesneden van het net. Maar op de feestvreugde zal dat niet heel veel impact hebben denk ik. We vreten ons deze maand allemaal klem, en na ons de zondvloed.

2 opmerkingen:

Anneloes zei

Hoi- goeie posts als altijd... wel even noemen dat ook Marokko de klok vlak voor Ramadan heeft teruggedraaid. Maar die blijven nu op dit schema en gaan niet na Ramadan weer wisselen.
zie http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=206
Overigens snap ik wel dat het wat uitmaakt... als je uit je werk komt, het is heet, je hebt dorst... maar je moet tot 1/4 voor 8 wachten tot je mag eten en drinken of tot 1/4 voor 7. Dat ene extra uur wachten maakt toch wel uit met deze temperaturen!

Unknown zei

Dank je voor je compliment Anneloes. Voor jou doe ik het ;-)

O Marokko ook? Grappig. Wat de motivatie ook, het heeft iets bizars. Waarom 1 uur, waarom niet 8 uur? Lijkt me veel prettiger. 12 uur nog beter. Dan werken mensen in de nacht, en vasten ze onder het slapen.

Dit heeft wel een beetje iets van: we moeten de wetten houden maar het wel makkelijker maken.