vrijdag 6 augustus 2010

Babymoord in Friesland - wat een onnozele moeder

Die 25-jarige vrouw uit het Friese dorp Nij Beets (gemeente Opsterland) die wordt verdacht van moord of doodslag op ten minste drie - oeps vier baby's, die hadden ze betere begeleiding moeten geven. Hoe kan je een mens dat zo dom is zelfstandig laten wonen?

Dat ze niet eens doorhad dat als ze dit bij elk kind een paar maanden eerder had gedaan, er niks aan de hand was geweest. Je kan zo'n domme vrouw toch niet gaan straffen? Echt een schande hoor.

De oude kerk was sterk gekant tegen kindermoord en tegen abortus provocatus. In het Romeinse Rijk waren zowel kindermoord als abortus vrij gewoon, maar de kerk keerde zich er fel tegen.

In de Didache, een kerkelijk document uit 50-150 na Chr. dat in de oudheid veel respect genoot, lezen we:
Moord niet, pleeg geen overspel, pleeg geen pedofilie, […] steel niet, doe niet mee aan magie, praktiseer geen toverij, dood geen foetus door abortus en pleeg geen kindermoord. (Didache, 2.2)

Abortus en kindermoord worden naast elkaar gezet, maar vallen in dezelfde categorie. Leg nou eens uit wat het verschil is tussen een foetus van drie maanden doden, of een baby van twee weken? Verandert de betekenis van menselijk leven? Neemt de waarde toe met ouder worden?

5 opmerkingen:

Paul Miller zei

Tja, en de neo-liberale verlichte atheïsten maar benadrukken dat je het christelijk geloof heel niet nodig hebt om een morele grondslag voor je samenleving te formuleren.

Anoniem zei

ha John, fijn je weer te lezen. heb je het nu over D66? ja toch?

Willem van Gent zei

Heb je wel eens een kind verloren? Heeft God weleens een abortus geprovoceerd bij je vrouw?
Wat vond je erger?

Unknown zei

Ha Willem, nee gelukkig geen van beide. Maar zoals ik ook twitterde, ik vind het ook erger als mijn eigen kind doodgaat dan een kind in pakistan.

Een kind verliezen gaat over een mens dat je al in je armne hebt gehad, dat al naar je lachte, etc. Bij een abortus is dat uiteraard anders.

Maar is dat mensje van 3 maanden nu echt principieel minder mens dan een mensje van 10 maanden?

kattekliek zei

@ Willem:
Ik heb gehuild over miskramen in mijn omgeving; bij mijn schoonzusje, bij een vriendin. En ik weet dat mijn moeder er één heeft gehad. Een broertje of zusje wat ik nooit heb mogen kennen. Dat vind ik verdrietig, ja.

Los daarvan: is iemands dood door een verkeersongeluk of een ziekte minder erg dan door een moord? Is dan een miskraam vergelijkbaar met een abortus (provocatus)?