zondag 29 augustus 2010

Eerste lessen in Alexandrie

Zo, het begin is weer gemaakt; ik heb gisteren aan de Alexandria School of Theology de eerste twee lessen Patristiek gegeven aan de vierdejaars studenten. Vanaf station Alexandria moest ik als een razende naar de St Mark's Pro-Kathedraal waar de lessen worden gegeven. In Alexandria heb ik 16 studenten, en voor dezelfde opleiding, maar dan de afdeling in Cairo, moet ik zaterdag a.s. dezelfde lessen geven aan 5 studenten.

Ik was positief verrast door het denkniveau van sommige van de studenten. Gisteren ging de les over 1 Clement en Barnabas. Een voorbeeld. In Barnabas lazen we, 19.4:
You shall not be sexually promiscuous; you shall not commit adultery; you shall not corrupt children...

Een dame keek me aan en zei: dat laatste, kinderen corrumperen, dat betekent... ze wilde het zelf niet zeggen dus ik suggereerde: 'seksueel misbruik?' Ja, knikte ze. Bingo! De context maakt dat heel duidelijk ja. Je moet een Egyptenaar zijn om te beseffen dat je zoiets schandelijks niet expliciet kan zeggen. We hadden daar toen een gesprekje over.

Ik had de trein van 21 uur uit Alexandria terug naar Cairo, en was om 01.00 uur thuis.

Geen opmerkingen: