maandag 30 augustus 2010

Janken. Er kwam maar geen melk uit.

Vrijdag promoveert Stephanie Wiesmann aan de Universteit van Utrecht. Ze heeft in haar onderzoek geconstateert dat echtparen/stellen die een eerste kind krijgen, daarna vaak terugkeren naar een traditionele rolverdeling. Dat gebeurt zelfs als ze van plan waren evenveel voor het kind te zorgen. Volgens Wiesman is dit omdat de moeder tijdens het zwangerschapsverlof meer ervaring opdoet met de verzorging van het kind. Als dat verlof voorbij is, is het routine geworden dat ze de verzorging doet.

Wiesmann suggereert de oplossing; de man moet na de geboorte meteen enkele weken vakantie opnemen. Nu neemt de man meestal pas na het zwangerschapsverlof van de vrouw vakantie op. Maar tegen die tijd zijn routines opgebouwd; de vrouw weet dan bijvoorbeeld beter hoe de baby moet worden getroost. De man zegt dan vaak: "Zij kan het ook beter", en waagt zich er zelf niet meer aan, aldus Wiegman.

Voor mij is het te laat; het spijt me, ook wij zijn na de geboorte van ons eerste kind in dat patroon ‘teruggevallen’. Ik heb zo mijn best gedaan, maar mijn dochters weigerden gewoon getroost te worden als ik ze aan mijn borst legde. Heeft Wiegman daar ook tips voor?

Geen opmerkingen: