woensdag 25 augustus 2010

Kerk van Afrika heeft een taak in Europa

Dit is waarom ik het zo mooi vind om deel uit te maken van de Anglicaanse gemeenschap in Egypte. De aartsbisschop van de Anglicaanse kerk in Oeganda, Henry Orombi, heeft een oproep gedaan aan de honderden Afrikaanse bisschoppen die in Oeganda confereren, om onbevreesd en zonder schaamte de ‘zieke’ kerken van het Westen te ‘herevangeliseren’. Volgens Orombi is het tijd voor de Afrikaanse kerkleiders om ‘op te staan en nieuw leven in de zieke Anglicaanse wereldgemeenschap’ te brengen.

In Europa en de nazaten van Europa mag de kerk in een geloofscrisis zitten; in Afrika, Azië en Latijns Amerika is dat beslist niet het geval. Het geloof dat onze voorvaders naar die streken brachten, groeit en bloeit; dat dit ook ons in de Oude Wereld weer mag aanvuren om onze Heer van harte te volgen.

En mijn eigen bisschop Mouneer Hanna staat ook op de foto die vandaag in Oeganda is genomen! Hij is de derde van rechts op de voorste rij.

5 opmerkingen:

Marijn zei

Zeer goede kerel, die Henry Orombi. Zou hij geen opvolger van Williams kunnen zijn?

Unknown zei

jij zit vol goede ideeen, waarde vrind. Stel het voor!

Jaap zei

Hoe moet dat herevangeliseren gebeuren? Ik heb het idee dat Afrikanen niet zo goed zijn in het effectief aanspreken van de individualistische witte westerse medemens vanwege de nogal verschillende manieren van denken van beide groepen.

Het enthousiasme en de wilskracht van de Afrikanen is bewonderenswaardig en hun gebed zal wonderen kunnen verrichten, maar als het gaat om het herevangeliseren van de westerse kerk zijn denk ik in de eerste plaats westerse christenen de aangewezen personen om dit te doen. Een westerling kan zich moeilijk identificeren met Afrikanen, maar als men andere westerse voorbeelden ziet kan er navolging komen.

Unknown zei

Ben ik me je eens Jaap. De hordes Nigerianen die naar Nederland kwamen waren tot nu toe niet erg effectief. Ik verwacht hier op korte termijn weinig van. Maar omgekeerd -wij witmensen hebben ook lang geploeterd in Afrika, en het grote succes van zending in Afrika en Azie kwam pas 150-175 jaar na het begin van de zendingsbeweging.

Jaap zei

Dat is waar.