donderdag 30 september 2010

Beschermer van boekhandelaars en andere geleerden

Het was op 30 september van het jaar 420 dat de heilige Hieronymus in een klooster bij Bethlehem de geest gaf, na een lang en vruchtbaar leven. Hij was in 347 geboren in Dalmatië; tijdens zijn studie in Rome werd hij een christen. Hieronymus heeft de kerk enorm gediend met zijn Latijnse Bijbelvertaling, de Vulgata. De goede man verbleef zelfs een tijd in Egypte, onder andere in de kloosterregio van Wadi Natrun. Hij wordt door de kerk beschouwd als een van de ‘dokters’ van de kerk.

Hieronymus wordt gezien als de beschermheilige voor geleerden, studenten, archeologen, boekhandelaars, pelgrims, bibliothecarissen, en vertalers.

12 opmerkingen:

Jaap zei

Doen naar jouw mening dode heiligen aan bescherming van mensen op aarde?

Unknown zei

Ha Jaap - als het waar is dat heiligen in de hemel leven, en ons leven zien, dan zou je kunnen denken dat ze ook ons verzoek om voorbede kunnen inwilligen.

Ik ben in dit opzicht een agnost. Kwenie.

Maar ik vind ook dat protestanten de wereld en de hemel wel erg 'leeg' hebben gemaakt.

Jaap zei

Wat heeft het voor meerwaarde om via heiligen te bidden als je ook zelf rechtstreeks kunt bidden?

Wanneer is men eigenlijk begonnen met het bidden via/tot heiligen?

In het Nieuwe Testament zie ik wel een tekst in Openbaring 6 over martelaren die aan God vragen hoe lang het nog duurt tot ze gewroken worden, maar afgezien van deze tekst die er niet direct over spreekt, lijkt mij het bidden tot heiligen niet bijbels te onderbouwen en al helemaal niet met het Oude Testament (doet toch wat denken aan doden oproepen, ook al is het nog wel net iets anders).

Verder moet ik zeggen dat ik wel enige sympathie kan opbrengen voor iconen in een kerk om gemeenschap met de heiligen in de hemel uit te drukken en daarmee ook besef te kweken van het in gemeenschap zijn met de kerk van alle eeuwen. Bovendien kunnen heiligen inspireren tot betere navolging van Christus. Aan de andere kant ben ik er ook wat allergisch voor vanwege risico afgoderij en dat je de doden met rust moet laten.

Unknown zei

Wie menen dat we de hulp van heiligen nodig hebben, zeggen steevast: je vraagt aan je vrienden toch ook om voorbede? Waarom dus niet aan mensen die al zo dicht bij God zijn?

Het begon van heiligenverering kom je tegen bij de martelaar Polycarpus, rond 155 na Chr.

Unknown zei

Om mijn katholieke vrienden te pesten kom ik dan steevast met 1 Timotheus 2:5 opdraven, zelfs al past de tekst niet helemaal precies binnen de discussie.

gert zei

Ik zie Jos nog wel eens overstappen naar de kath.kerk,laatst is er nog een overgelopen anglikaan zalig verklaard door pappa ratsinger.
Ze zitten met smart op kerels als Jos te wachten in Rome.

Dikkie zei

@ Gert,
Katholiek, afgeleid uit het Grieks Katholikos betekent algemeen, universeel,alles omvattend, gericht op het geheel. Dus openstaat voor ALLE mensen(universeel).
Doordat de eerste apostelen telkens opvolgers hebben aangesteld en aan hen hun geloof hebben overgedragen, is een steeds grotere en uiteindelijk wereldwijde gemeenschap ontstaan, die rechtsstreeks teruggaat tot Christus zelf en die voortleeft in Zijn Geest.

Zolang je de rechte leer volgt Gert, maakt het dan wat uit in welke kerk?

Unknown zei

Ha Gert - als de paus me belt zal ik het overwegen. Maar ik ben zover nog niet ;-)

Unknown zei

Ha Gert - als de paus me belt zal ik het overwegen. Maar ik ben zover nog niet ;-)

gert zei

Jos,ik wens je een heel lang leven toe,maar stel,stel dat ik je zou overleven,dan doe je toch zeker wel een goed woordje voor me hé?

Dikkie,als ik lees hoe de apostel Paulus duidelijk de gemeente struktuur heeft aangegeven(eenvoudige herders,leraars,oudsten,evangelisten,diakenen,enz) en je vergelijkt dat met de huidige struktuur van Rooms kath.kerk met een hoog verheven paus,kardinalen,priesters,leken en ingewijden,het celibaat met alle sexuele uitspattingen enz.dan zet ik daar grote ?????? bij.

Dikkie zei

@Gert
Beste Gert, hiermee wilde ik alleen maar aangeven dat er in elke kerk wel mensen zitten die de Heer oprecht volgen, ook in Rome. Daarom ook de "de rechte leer" er bijgenoemd.

Paul Miller zei

Mmmmm, misschien wordt mijn nieuwe Avatar naam nu dan Hieronymus. Ik ben wel toe aan iets nieuws. :-)

@gert
Ook ik maak mij ernstig zorgen over de onnavolgbare bewegingen die Jos gaandeweg richting Tiber maakt. Gelukkig kan Jos niet zo goed zwemmen, want anders...

@Jos
Vragen of je vrienden voor je bidden. Maar zijn die heiligen dan niet aan het chillen daarboven? En wie zegt dat ze ons kunnen horen? Nee, ik geloof er niets van. Ga er eens met je Noorse vrienden over praten. Die nuchtere Scandinaviërs praten je vast wel bij, hoop ik.