woensdag 3 november 2010

Liturgie- op zijn best een stukje hemel op aarde

Gisteren en vandaag denken we met een groep leiders in de Anglicaanse Kerk in Cairo na over de liturgie en de eredienst. Dat gebeurt onder leiding van Rev Dr Grant LeMarquand (foto) van de Trinity School for Ministry, Ambridge, PA (USA). Schrik nu niet van het woord ‘liturgie’ – elke kerk heeft liturgie. Het is de ‘Orde van Dienst’. Hier een paar gedachten naar aanleiding van de lezingen die naar goede Anglicaanse gewoonte met een eredienst (‘worship’) begon, zoals de foto laat zien. Daarop zie je trouwens ook een stukje van een Koptisch-Katholieke Kerk; in een conferentieoord van die snit zijn we bij elkaar.

In de hemel is een eredienst gaande – zie daarover het boek Openbaring. Daar lees je over een altaar, een kandelaar, muziek, mensen die knielen, wierook, er wordt 'liturgisch' lof gezongen etc.

Mozes kreeg opdracht om de tabernakel nauwkeurig in overeenstemming met wat hij daar zag, in te richten. De Joodse Tempel werd naar aanleiding van dat voorbeeld gebouwd, en de liturgie in de Tempel was, via de tabernakel, naar ‘hemels’ voorbeeld.

De eredienst van de kerk is in anticipatie op de eeuwigheid. Is het vreemd dat over de liturgie van de kerk veel en theologisch wordt nagedacht?

De eredienst is katholiek – het erkent God als de bezitter van de hemel en de aarde; en dat alle mensen dingen bestaan voor zijn eer. In de liturgie doen we in wezen niets anders dan meezingen in het enorme koor dat in hrmel en aarde God toezingt. Het gaat om God, niet om wat ik nodig heb.

De eredienst is ook evangelisch. Het gaat in de eredienst om het bijbelverhaal van wat God in Christus heeft gedaan. Alles in de liturgie moet uit de bijbel voortkomen, en wat dat niet doet, is onacceptabel.

En de eredienst is charismatisch. Alle eer aan God moet worden gegeven in de kracht van de Geest; aan het eind van de dienst worden we in de kracht van de Geest de wereld weer ingezonden; en we staan open voor wonderen en de kracht van God in de eredienst, vooral rond de eucharistie.

De eredienst en zijn liturgie zijn dus ook Trinitarisch; het gaat om het werk van de Ene God – Vader, Zoon en Heilige Geest.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtig stukje Jos, bedankt. Ik denk dat de diensten in de Anglicaanse kerk je kunnen helpen van de liturgie te gaan houden, tenminste, zo heb ik dat zelf ervaren.

Hartelijke groet uit Rwanda,

Adriaan

Unknown zei

Hallo Adriaan! Leuk je te treffen.
ja ik doe dat in toenemende mate. Het jammere is, ik was vast te jong of te ongelovig, maar van de liturgie in mijn vroegere gereformeerde kerk herinner ik me dit niet. Zoveel droger. Heb jij dat ook? Hoe verklaar je dat?

Anoniem zei

Ik denk dat ik zelf in de Anglicaanse kerk beter ben gaan beseffen dat in de liturgie het evangelie wordt afgebeeld, zoals dat ook gebeurt in de sacramenten.
Hoe bevalt het leven als Anglican Priest? Wij hebben net de nieuwe assignments weer gehad en ik mag blijven :-)

Unknown zei

Jullie mogen 3 jaar in Rwanda blijven? He wat prettig!

Je omzeilt keurig mijn vraag :-) maar ik ben het wel met je eens wat betreft de Anglicaanse liturgie. Indien goed uitgevoerd is het een prachtige verbeelding van het Evangelie. Daarom geniet ik er zo van. Of je midden in de hemelse werkelijkheid van God staat.