zondag 14 november 2010

Watergebrek in Egypte nijpend voor boeren

Als we aan de Arabische wereld denken, komen beelden van de Islam of van terreur al snel op het netvlies. Daardoor kan je makkelijk over het hoofd zien dat in een land als Egypte het dagelijks leven wordt gekenmerkt door een strijd om te overleven. Miljoenen mensen hier leven onder de armoedegrens. Ik kom ze dagelijks tegen, op straat, in de metro, in mijn kerk. Elke zondag komt er bij ons in de kerk een oude man, die eigenlijk alleen oog lijkt te hebben voor de koekjes die na afloop worden geserveerd bij de thee en de koffie. Ik zag hem er vandaag snel acht wegwerken.

Egypte wordt gekenmerkt door gebrek, behalve aan kindertjes en vroomheid. Ik moest hieraan denken toen ik een bericht tegenkwam over het watergebrek in ons land. CNN bericht vandaag over waterproblemen in de Fayoum. Voor veel boeren in die ‘oase’ is het leven een zware strijd tegen de oprukkende woestijn en het toenemende watergebrek. Sommige boeren moeten zelfs ongezuiverd rioolwater gebruiken om hun land te bevloeien, simpelweg omdat de kanalen die vanaf de Nijl naar hun velden lopen, niet genoeg water meer aanleveren. Door de waterschaarste hebben boeren op marginale stukjes grond de neiging naar de stad te trekken in de hoop op werk, waardoor de woestijn hun land gegarandeerd opvreet.

Kamal Taha, van het Fayoum Irrigatie Directoraat, zegt: “De waternetwerken, zowel van drinkwater en irrigatie, zijn erg oud en onderhoud en reparaties zijn urgent. We zijn bezig ze te vernieuwen en we moderniseren ook onze irrigatiemethodes.”

Hoewel dat inderdaad van groot belang is, verandert dit niets aan het feit dat Egypte simpelweg te weinig water heeft. De Verenigde Naties hebben vastgesteld dat 1000 kubieke meter water per hoofd van de bevolking een kritieke ondergrens is voor wat landen aan water nodig hebben; Egypte heeft minder dan 800 kubieke meter. Dat is een derde van wat de gemiddelde Egyptenaar 50 jaar geleden ter beschikking stond. De enorme bevolkingsgroei, urbanisatie en industriele ontwikkeling zijn de voornaamste ‘boosdoeners’.

6 opmerkingen:

gert zei

Dus het cookiemonster is momenteel in Egypte actief,8 koekjes nog an toe!

Daaruit blijkt eigenlijk dat de honger groter is dan de dorst.

De bastogne koekjes zijn momenteel bij de lidl in de aanbieding.

gert zei

http://www.israned.com/2010/11/idf-moreel-en-ingetogen.html

Hoi Jos,(en anderen)lees fff het bovenstaande artikeltje,wat een verschil he met de schietgraage Egyptische grensbewakers.

Unknown zei

Wat een onzin Gert. En doe me een deugd, zet je reacties op plekken waar ze horen, niet op de eerste de beste plek please...

gert zei

Hoi Jos,sorry voor mijn brutaliteit,maar aangezien je wel vaak negatief over de Egyptische grenspolitie en daarbij ook over de Israelische bericht,wilde ik jou dit positieve voorval toch fff onder de aandacht brengen.Wat is daar mis mee?

Jammer dat het initiatief alweer niet van jou uitging en dat je het ook nog eens als onzin bestempeld.
Israel kan kennelijk geen enkel goed meer doen in jou ogen.

Enne als je het beter vind dat ik niet meer reageer op je blog dan zeg je het maar,je omringt je kennelijk liever met allemaal ja-knikkers.
Ik hoor het wel.....

Anoniem zei

Mooi artikel op israned.com Gert! Blijkbaar is het tegenwoordig moreel en hoogstaand als je niet schiet, maar eerst de zaak uitzoekt. Een pluim voor de IDF! De Nobelprijs voor de Vrede heeft een nieuwe kandidaat.

"Vergeet namelijk nooit dat de kern van de IDF wordt gevormd door de dienstplichtige zonen en dochters van de Joodse Staat. Dienstplichtigen die met waarden en normen worden opgevoed." In Israel? Laat me niet lachen. Alsof Israel een door en door religieuze staat is. De enigen die met normen en waarden worden opgevoed gaan het leger juist niet in dat land.

Unknown zei

je vergist je gert - israel doet heel veel goed in mijn ogen. Daarom is het stukkie wat je hier neerzet zo'n onzin - alsof ik er aan twijfel dat Israel op humane manier met oude vrouwtjes probeert om te gaan.

Een lief oud vrouwtje dat vastzit in het prikkeldraad!

Als het om Westbank en Gaza gaat zien we dit humanitaire wat minder he?