vrijdag 31 december 2010

De Liturgie van de hemel (III)

Voor wie eraan twijfelt dat de kerkelijke liturgie een weerslag is -van de liturgie van de hemel, hier een aantal voorbeelden uit het boek Openbaring van Johannes; genoeg stof om over na te denken. Je hoeft het niet met elke liturgische verwijzing eens te zijn, daar gaat het me nu niet om.

Maar wie een (Hoogkerkelijke) liturgische eredienst bijwoont, herkent in het boek Openbaring het een na het ander uit zijn eigen kerkdient. Ik ontleen deze lijst aan The Lamb's Supper: The Mass as Heaven on Earth, van Scott Hahn (Doubleday, 1999), pp. 119-120.

Eredienst op zondag: Op 1:10
Hogepriester: 1:13
Altaar: 8:3-4; 11:1; 14:18
Priesters (presbyteroi): 4:4; 11:15; 14:3; 19:4
Speciale kleding: 1:13; 4:4; 6:11; 7:9; 15:6; 19:13-14
Kandelaars: 1:12; 2:5
Schuldbelijdenis: hoofdstukken 2 en 3
Wierrook: 5:8; 8:3-5
Het boek, de boekrol: 5:1
Eucharistisch brood: 2:17
Schalen: 15:7; hoofdstuk 16; 21:9
Teken van het kruis: 7:3;14:1; 22:4
Gloria: 15:3-4
Hallelujah: 19:1-6
Heft uw harten op: 11:12
Heilig, heilig, heilig: 4:8
Het Amen: 19:4; 22:21
Lam van God: 5:6 en op veel meer plaatsen
Antifonen: 4:8-11; 5:9-14; 7:10-12; 18:1-8
Schriftlezingen: hfdst 2-3 en 5; 8:2-11
Priesterschap van de gelovigen: 1:6; 20:6
universaliteit: 7:9
Stille contemplatie: 8:1
Bruiloftsmaal van het Lam: 19:9, 17
Prominente rol van Maria: 12:1-17
Voorbede van engelen en heiligen: 5:8; 6:9-10; 8:3-4
Devotie aan aartsengel Michael: 12:7

14 opmerkingen:

Anoniem zei

interessant, Jos! Zo had ik dit nog nooit gezien. Ik moet dat boek maar lezen, denk ik. Of is er een ander boek goed aan te raden over dit onderwerp?
groet, Mennno

Herman zei

Mooi! Verrassend, had het nog nooit zo gezien.
Zou er alleen in de hemel nog schuldbelijdenis nodig zijn?

gert zei

Of genezingsdiensten?

Paul Miller zei

Je blog neemt een leuke wending. Ik denk dat hier veel in zit. In de hemel hoeven we geen charismatische chaos te verwachten met bitse podiumspringers. Elke handeling en vorm van aanbidding zal vol zijn van betekenis en symboliek, stijlvol en geordend. Reken daar maar op.

Paul Miller zei

Op deze plaats neem ik meteen maar even de vrijheid om Jos, gert, Menno en alle andere lezers een gelukkig en voorspoedig Nieuw Jaar toe te wensen.

Ook wil ik een gevoel of ervaring met julie delen die ik vanochtend had. Ik keek wat televisie voordat de gezinsleden uit hun wollen holletje kropen.
Ik las over een aardbeving, zag beelden van een aanslag in AlexandriĆ« en daarvoor even een extreem clipje van Lady Gaga. Bij het zien van dat clipje had ik een profetisch gevoel: "alles wat we gezien hebben en meegemaakt in 2010, zal uitvergroot en geĆÆntensiveerd worden in 2011." Het jaar 2011 wordt een jaar van uitersten. Verdieping van het geestelijk leven voor sommigen. Extreme wereldgezindheid voor velen. Het Woord zal moeten fungeren als een tweesnijdend zwaard.
In de aanloop naar verondersteld rampjaar 2012 een gekke en bevreemdende gedachte. Ik geloof niet in rampjaar 2012, maar wel in het oordeel dat de goddelozen over zichzelf afroepen. Angst is een slechte raadgever. En misschien valt het hemelse dan toch met het aardse samen.
Ook zag ik een zaal van 2300 Zumba dansers. Ik heb zelf wel eens zo'n les meegemaakt, maar wat ik daar zag was complete Worship met 100% overgave. Maar voor wie of wat eigenlijk? Er hangt iets mysterieus in de lucht van 2011. Voelen jullie het ook?

Anoniem zei

he jack, jij ook al het beste voor 2011!

ik voel iets in de lucht hangen, sorry! Maar ik heb dan ook helemaal geen talent om iets aan te voelen....

groet! Menno

Paul Miller zei

Hoi Menno,

Je bent veelste bescheiden man. Kan ik nog wat van leren. Een 'persoonlijk' bogje ter ere van het nieuwe jaar van mijn hand op http://opzoeknaardebron.blogspot.com/
The Voyage of the Dawn Treader al gezien? Wijkt wel af van het origineel, maar verder helemaal in de geest van de meester. Leuke film.

gert zei

Hoi Jack,bedankt voor de nieuwjaars wensen.En natuurlijk aan alle mij bekende en onbekende sitebezoekers een door God gezegend nieuwjaar toegewenst!

Er schijnt een nieuw dollarbiljet aan te komen wat elektronisch is te volgen als die voorspelling uitkomt dan......
En wat denk je van de toenemende vervolging van gristenen in de "gematigde" moslimlanden(nu weer de kopten in Egypte)

gert zei

Helemaal opmerkelijk is de geringe of zelfs geen enkel aandacht in het nederlandse nieuws.(Jos zwijgt trouwens ook,is waarschijnlijk ook moedeloos aan het worden)

Ook hoor je niets over een in Den Haag wonende gehandicapte man wiens rolstoelbus door licht getinte nrd.Afrikanen in de fik is gestoken,waarom?...hij had een kruisje en een visje op z'n bus aangebracht.
Dat het een bewust tegen hem gerichte daad was blijkt uit het feit dat andere auto's ongemoeid werden gelaten.

Er hangt zeker het komende jaar ook niet veel goeds in de lucht.

Anoniem zei

weet je wat het komende jaar in de lucht hangt?
Vergeving, liefde en respect. Dit heb je zelf in de hand, afhankelijk hoe je met anderen omgaat.
Alles wat in 2011 zal gaan gebeuren weet niemand, tenzij je God zelf bent.

Jezus is niet gestorven om te zuurpruimen over 2011.

Gelukkig nieuwjaar trouwens vrienden!!

Unknown zei

@Herman - schuldbelijdenis in de hemel denk ik niet. Wel een erkenning dat we verlost zijn van onze zonden. Er is dus wel herinnering aan de noodzaak tot verlossing, anders staat het Lam met de wonden nog zichtbaar er wel eenzaam bij.

@Gert - nou genezingensdiensten in de hemel denk ik niet. Daar is geen ziekte. Maar precies omdat daar geen ziekte is, voelt de kerk zich vandaag toch geroepen om genezend aanwezig te zijn? Inclusief bidden voor genezing van zieken?

@Jack - ben jij ook onder de profeten?

@Menno - ik vind dat boek van Scott Hahn interessant. Leest makkelijk weg. Wel een beetje een bekeringsverhaal van de protestant tot RK. Hij had dat wel iets terughoudender mogen vertellen :-)

@Alex - het is verstandiger ons te richten op onze eigen verantwoording dan op het kwaad dat anderen doen. Maar als je zelf het haasje bent piep je wel anders denk ik.

@Iedereen - allemaal een goed 2011 gewenst

Paul Miller zei

@gert
Jij kan ook alles maken hĆØ. Jos heeft inmiddels verslag gedaan. Dat van die gehandicapte man in Den Haag klinkt luguber. De demonen van de hel lopen zich nu al warm om die rotlui straks gepast te roosteren. De islamisering van Nederland zal alleen maar toenemen. Had jij niet een IsraĆ«lsticker op je busje? Wat is de inruilwaarde op dit moment? Ik zou die sticker er maar snel afhalen als ik jou was.

@Jos
Of ik onder de profeten ben? Nou nee, maar ik lees wel eens een krant en kijk wel eens televisie. Dan bekruipt je soms een gevoel van... Misschien sprak God tot me?! Gezien jouw functie in Zijn koninkrijk mag ik gevoeglijk aannemen dat God wel dagelijks tot jou spreekt, toch?!

@Alex
Altijd al geweten dat ook jij aan de goede kant van het spectrum zit. What's new my friend? Maar laat ik je Ć©Ć©n concrete voorspeling voor 2011 doen. Komend jaar ga jij belastingaangifte doen. Hoe about that?!

Anoniem zei

Alleen omdat God profeteert in Openbaringen over wat er gaat komen wil dat nog niet zeggen dat het niet spontaan is. Evenals vele dingen in Openbaringen symbolisch zijn bedoeld.
God heeft ook geprofeteert wat er met de volken rondom Israƫl ging gebeuren en wat Nebukadnezar ging doen. Betekent dat Nebukadnezar niet 'spontaan' handelde? Het ƩƩn sluit het ander natuurlijk niet uit.

Unknown zei

Hallo Anoniem

Wie weet.... maar in het boek Openbaring zie we alle voorwerpen die Mozes tot voorbeeld dienden bij het bouwen van de tabernakel. Dat zijn dus geen 'spontane' voorwerpen. En Mozes kreeg volgens Ex en Hebr 8:5 de hele tempeldienst van God aangereikt - door het voorbeeld in de hemel. Ergo: in de hemel is een permanente eredienst gaande die van liturgisch gehalte is.

Nee natuurlijk sluit ik spontaniteit in die context niet uit. Maar ik maak me er wel stevg voor - de context is liturgisch.