woensdag 29 december 2010

De Liturgie van de hemel (1)

Tijd om eens wat te zeggen over liturgie. Ik hik daar al een tijd tegenaan. Ik vind het een prachtig thema, maar ook lastig. Er is zoveel over te zeggen, en we zeggen zo makkelijk teveel of te weinig. (ik combineer dat vaak: weinig zeggen met veel woorden...)

Je hoeft niet Rooms-Katholiek te worden om in te stemmen met de woorden van Paus Johannes Paulus II die de mis (de eredienst) "hemel op aarde" noemde. Hij legde dat uit door te zeggen dat "de liturgie die we op aarde vieren een mysterieuze participatie aan de hemelse liturgie is". Ik geloof dat de paus gelijk heeft, en poneer dit als uitgangspunt voor wat ik de komende tijd over de liturgie wil zeggen.

Voor mij is de viering van de liturgie, met als centrum het Heilig Avondmaal, een participatie in de hemelse viering, die altijd gaande is. Centraal in die hemelse viering en dus ook in onze aardse liturgie, staan de dood en opstanding van het Lam van God. Die dood vond eenmalig plaats, rond het jaar 33 na Chr, maar zelfs nu wordt dat Lam in de hemel gekenmerkt door de slachting die eenmaal plaatsvond.

Door op aarde zijn offerdood te gedenken en opnieuw te beleven, hebben we deel aan het offer dat hij in de tijd bracht en dat voor eeuwig betekenis heeft voor wie daarin in geloof participeert. En die geloofsparticipatie drukken we uit in onze viering van de liturgie, en bij uitstek in het Heilig Avondmaal - de Eucharistie ('Dankzegging').

Wat een woorden! Zo, nu heb ik het op de digitale tafel gegooid. En nu moet ik dit uitwerken, verhelderen, bijbels-theologisch 'waarmaken', met een blik ook op wat de oude kerk hierover heeft gezegd.

De viering van de eredienst is wat mij betreft dus niet alleen een 'vergadering van gelovigen' maar veel meer dan dat. De inrichting van de viering is niet gebaseerd op hoe wij dat prettig of gepast vinden. Het is ook geen kopie van de Joodse synagoge of tempeldienst. Het model is de liturgie van de hemel.

6 opmerkingen:

gert zei

Hoi Jos welke Bijbeltekst leert dat de Hemelse viering altijd gaande is?
De hemel is weer fff extra actueel voor ons,na een aantal dagen op de ic bij hem te hebben gewaakt heeft m'n schoonvader z'n "aardse woning verlaten" om bij De Here z'n intrek te nemen.Dinsdag is de graflegging.
Zou er in de Hemel dan alleen maar ere dienst zijn?

Unknown zei

Wens je vrouw veel sterkte, jij ook natuurlijk.

Mozes moest de tabernakel maken naar het voorbeeld dat God hem op de berg gaf. In de Hebreeenbrief 8:5 wordt daarvan gezegd:

Zij verrichten hun dienst in wat de afspiegeling en de voorafschaduwing is van het hemelse heiligdom, zoals dat aan Mozes geopenbaard werd toen hij begon met het oprichten van de tabernakel: ‘Let erop,’ staat er immers, ‘dat je alles vervaardigt volgens het ontwerp dat je op de berg getoond is.’

Als je het boek Openbaring leest, zie je daar alles uit de tabernakel en de tempel terug. De werkelijkheid in de Vierde Dimensie was immers het voorbeeld voor Mozes?

Anoniem zei

Naar Gert, ook sterkte namens mij.

Nielz zei

Dit is toch niet bedoeld als verdediging tegen opmerkingen van vergadering gelovigen? Het spijt me als ik daarin pedant was.

Unknown zei

Ha die Nielz... jij pedant? welnee. ik doel meer op het concept dan de kerkelijke richting. Ik heb trouwens een kleine present voor je gekocht dat JT zal meebrengen. Gewoon tussen mannen, zeg maar. :-)

Nielz zei

Ik ben benieuwd!