dinsdag 7 december 2010

Egypte: Waarom eet een haai een oude Duitse dame?

Zondag werd een Duitse vrouw die in de Rode Zee bij Sharm el-Sheikh zwom, door een haai gedood. Dat is de vijfde aanval door een haai in een week tijd in de anders zo rustige wateren van Egypte. In ons heerlijke land, waar samenzweringstheorieen altijd populair zijn, doen vijf verhalen de ronde. Ik voeg er graag een zesde mogelijke reden aan toe.

1. Israel zit er achter: het wil toerisme in Egypte om zeep helpen.
De governeur van Zuid Sinai, Mohamed Abdel Fadil Shousha, zegt dat de theorie dat de Mossad de dodelijk haai heeft ‘geplant’ niet ondenkbaar is; het heeft verder onderzoek nodig. De Mossad heeft nog niet op de aanteiging gereageerd, of het moet in het geheim zijn gebeurd.

2. Karkassen van schapen worden van schepen overboord gegooid
De Australische exporteurs van schapen, op weg naar het Suez Kanaal, zouden dode beesten overboord gooien, meent Hisham Gabr Ali, voorzitter van Egypte's Kamer voor Duik- en Watersport. “Ik weet zeker dat dieren overboord worden gegooid, maar ik weet niet om hoeveel het gaat. Duikers hebben het een paar keer gezien.” Australia neemt niet de moeite dit te ontkennen.

3. Toeristen voeren stiekem de haaien
Gidsen zouden haaien voeren om ze dichter bij hun boten te krijgen, zodat toeristen de dieren van dichtbij kunnen zien. Dat beweert Elke Bojanowksi, een voorname onderzoeker van haaien in de Rode Zee. Het zou vooral gaan om de boten met glazen bodems.

4. Duikscholen voeren ze stiekem
Ook duikscholen zouden haaien soms voeren tijdens duiklessen om de klanten een genoegen te doen.

5. Overbevissing van Rode Zee: Haaien hebben gewoon honger
In de Rode Zee wordt teveel gevist, waardoor de haaien voor voer steeds dichter naar de kusten komen om voer.

6. Duitse dames zijn gewoon lekker
Verbazend eigenlijk dat ik deze niet heb gehoord in Egypte. Misschien dat de Egyptenaren niet genoeg ervaring hebben met het eten van Duitse dames van 70 jaar, maar de haai bij Sharm el-Sheikh vond haar blijkbaar een lekker hapje. Eten ook wij niet vaak gewoon omdat we het lekker vinden?

4 opmerkingen:

Aigyptos zei

Het zijn de Joden weer. Die verschrikkelijke Joodse haaien toch.

Paul Miller zei

Het onderwerp spreekt me aan, dus laat ik even reageren.
Mijn schoonzus heeft daar gedoken, een goede vriend gesnorkeld en een naaste collega haar reis geboekt.

Reden 1. Veel Israëlies houden daar (meen ik) vakantie, dus het lijkt me niet plausibel dat de Mossad op die suggestieve wijze belastinggeld soepeerd.

2. Dat van die schapen geloof ik meteen, maar dan zou je vermoeden dat ze schapen eten en geen mensen. Bovendien is die vorm van bijvoeren denk ik niet van vandaag of gister.

3. Onderzoekers neem ik serieus. Kijken doet kopen, geldt voor mensen. In dit geval gaat het om eten.

4. Lijkt me zeer onwaarschijnijk. Alle duikers die ik ken zijn serieuze mensen, die al een existentiële kick krijgen bij het zien van een minuscuul sidderaaltje. Die zitten echt niet op een haai te wachten.

5. Mocht dat waar zijn, dan staat ons in de Noordzee nog wat te wachten. Zou zo maar kunnen.

6. Tja, smaken verschillen. In Duitse krimies zien die hoogblonde dames er doorgaans stukken beter en verzorgder uit dan die verlopen types in Engelse detectives. Eerlijk gezegd, als ik een haai was, dan wist ik het wel...

Paul Miller zei

Het onderwerp is 'hot' op de internationale blogoshere. (bestaat die term trouwens nog?)
Hier een link naar een blog met een bizarre haaienvangst: http://the-pessoptimist.blogspot.com/2010/12/who-bit-tourist-at-sharm-el-sheikh.html

Arie zei

Ik las deze verklaring ergens:

"Here is the deal about the shark attacks. the mossad starved some sharks, trained them to attack tourists, supplied them with a navigation system set on sharm el shekh, finally they released them to carry out their evil plot."

Sommige mensen hier geloven dit echt!