zondag 5 december 2010

Schieten maar: proefje van mijn liturgie

Volgend jaar zal ik mijn 'eigen' Anglicaanse liturgie gaan gebruiken in de Engelse (en Arabische) gemeente die ik DV zal opzetten. Voor wie het leuk vindt om eens kritisch naar m'n gedachtenspinsels te kijken, HIER de liturgie die ik voornemens ben te gaan gebruiken. Het is nog Werk in Uitvoering. Commentaar wordt gewaardeerd!

Wat ROOD is, zijn gedeelten die wekelijks anders zijn. De rest kan best af en toe worden aangepast, maar niet te vaak. Als Anglicaan kan ik kiezen uit allerlei liturgieen - die immers in elk en per land worden ontwikkeld. En ik kan ook elementen uit verschillende liturgieen combineren. Wat een vrijheid :-)

De gedeelten die voor langere tijd vast liggen zijn dus zwart. Als je die achter elkaar zou zetten, neemt dat ongeveer 12 minuten. Een deel daarvan zijn gezamelijk uitgesproken teksten / gebeden.

15 opmerkingen:

gert zei

Hoewel morning has broken een mooi lied is en mooie melodie heeft,zou ik het nóóit gebruiken in een heilige samenkomst en dat vanwege de componist.

Cat Stevens kwam nota-bene door het lezen van de koran tot het "geloof" waardoor hij de barbaar mohammed verkoos boven de genadige Jezus.
Ook steunde hij eens de oproep van Komeini tot het doden van Rusdie.

Jos,neem iets van Cohen.

Unknown zei

Cat Stevens schreef dat lied niet. Hij zong het alleen. Hij haalde het uit het anglikaanse hymnboek.

gert zei

De Engelse Eleanor Farjeon schreef het in 1931.
Ok dat veranderd de zaak,van mij krijg je groen licht.
Ik ga het ook weer zingen.

Unknown zei

OKEE DANK JE! ja ik heb er ook aan moeten wennen :-)

Jouke zei

Het ziet er fantastisch uit! twee opmerkingen: ik zou niet onder elke pagina 'Where global nomads find a home' zetten. Ook zou ik het onze vader niet over de breedte van de pagina laten lopen, liever op de normale plaatsen de regels afbreken. Als het precies op 10 pagina's moet passen kan het wel natuurlijk ;)

Unknown zei

dankje JT. Vind je t logo wel wat?
Ja footer zal ik weglaten. Kan ook op achterkant. Ik denk dat het wekelijks om 12 bladzijden gaat, dus okee, onze vader goed afbreken ;-)

Louis R. zei

het doet mij deugd dat het originele credo (NC 381) is gebruikt en het filioque daarmee is geskipt :-)

en nu ga ik me weer met mijn bruiloft bezighouden. ook belangrijk.

Unknown zei

Kijk eens aan, Louis leest nauwkeurig. Yes, in Egypte hebebn Anglicanen filioque in de ban gedaan - in eerste plaats om oecumensiche redenen. Man, dat je met je huwelijksgedoe daar nog tijd voor hebt.

Ik wens jou en je vrouw veel filoque toe :-)

Jouke zei

Het logo is een leuke speling tussen klassiek en modern, beetje apart maar goed gelukt. Is het door je ex-werknemers gemaakt?

Unknown zei

Ja aardig logo? Niet te statisch? Ik vind het zelf ook wel leuk tussen klassiek en modern in. Ja, gemaakt door Eman, onze ontwerper die dat voor 15 euro per uur doet.

Anoniem zei

Dag Jos,

Als bijna Anglicaan kan ik het niet laten om even te reageren. Ik ben zeker geen liturgie kenner na 1 jaar 'worshippen' in HTU, maar wel theoloog... (en straks parttime werkzaam voor HTU).
Ik ben benieuwd waarom je het 'Prayer of humble access' voor het eucharistisch gebed doet. Ik ken het zo niet uit de praktijk van zowel Angl. als RK in NL.
En ik vind het maar niets dat je het filioque 'knipt', maar ik vermoed dat je in de Egyptische cultuur moet leven om dat te begrijpen.
Groeten! Annelies

Unknown zei

Ha Annelies - het filioque is een jaar of 20 geleden door de Egyptische Anglicanen in de ban gedaan - voor zover ik weet eigenlijk alleen om oecumenische redenen. Maar de historie geeft daar toch ook reden voor? Het is gewoon nooit in een oecumenisch concilie aangenomen als onderdeel van de geloofsbelijdenissen.

Als iemand aan de geloofsbelijdenis wil toevoegen dat het Nieuwe Testament vier evangelieboeken bevat, zou ik er evenzo tegen zijn.

Ik weet, dat is een formeel antwoord, maar wel handig ;-) en ik heb me nooit inhoudelijk in de zaak verdiept.

Over de prayer of humble access...
In eerste instantie werd dat gezegd meteen na de introductie van het eucharistisch gebed. Later verschoof het dichter naar het moment dat de gelovigen naar voren komen voor brood en wijn. Vind je die laatste optie beter?

Ik hoor graag argumenten. Ik ben geen 'liturgist' en dat is precies waarom ik mijn voorgestelde liturgie hier neerzet. Graag je input!

Andere commentaren? Ik hoor ze graag.

Unknown zei

Annelies - wat ga je trouwens voor HTU doen? Hebben ze een leuke baan? Ik zou er wel priester willen zijn :-)

Anoniem zei

Ja erg leuk! Ik word 'studentpastor', een samenwerking van HTU, met het Interkerklijk Studenten Pastoraat Utrecht (IPSU). Lijkt me echt een uitdaging!

Unknown zei

Mooie baan! Het wachten is beloond ;-)
Reageer je nog op mijn vraag waar volgens jou het PRAYER OF HUMBLE ACCESS beter thuishoort?