donderdag 6 januari 2011

Nieuw boek Thomas C. Oden

Voor liefhebbers van de theologische roerselen van Dr Thomas C. Oden: Chaire! Oden is bezig een boek te voltooien dat IVP spoedig zal uitgeven, met als werktitel: The African Memory of Mark.

Het boek gaat over de soliditeit van de tradities in Noord Afrika dat St Markus in Libie en Egypte heeft gewoond en gewerkt, en dat hij daar de Koptische Kerk stichtte. Snel een blik in het manuscript slaande, zie ik reuze interessante gedachten - blij dat iemand van zijn statuur het met me eens is. :-)

Zoals... de gedachte dat de brief van Petrus (I Petrus) uit Egypte is geschreven. Nu opgeslokt door Cairo hebben we hier een oud Romeins fort dat Babylon (zie foto) werd genoemd, omdat er ooit Perzische soldaten waren gelegerd. We hebben het over de laatste eeuwen voor onze jaartelling.

In 1 Petrus 5:13 groet Petrus de mensen aan wie hij schrijft: 'Zij die in Babylon is, groet u... evenals mijn zoon Markus.' Omdat het idee dat die twee mannen in Irak zaten bijna geen theoloog of historicus aanspreekt, is Babylon doorgaans als aanduiding voor het 'slechte' Rome gezien. Ik heb daar al heel lang aan getwijfeld. Egyptisch Babylon lijkt me een goede mogelijkheid.

Geen opmerkingen: