maandag 31 januari 2011

Personeel ambassade naar het Marriot

Vanmorgen ben ik gebeld door Q-Music voor een kort interview, wellicht heeft u het gehoord. Gisteren heb ik ook een stukje doorgebeld naar het ND, waar ik volgens mij op de voorpagina ben verschenen, ik geef ze ook al een paar dagen info voor een dagboek-column waarin ik de ontwikkelingen schets. Bovendien heb ik een interviewtje gegeven aan de wereldomroep. De afgelopen dagen ben ik ook regelmatig op verschillende radio-zenders te horen geweest. Het aantal twitter-volgers is gestegen van 600 vorige week maandag tot 1250 nu. Ik merk daardoor wel dat er in Nederland aardig wat belangstelling is in de situatie.

Gisteren kwam Alexander Weissink (Business News Radio, Financieel Dagblad) even buurten. Hij stond al lang op het Tahrir-plein en moest even berichten doorbelllen. Was wel gezellig. Daarna ging hij weer snel terug naar Tahrir.

Voor vandaag is een algemene staking afgekondigd door de demonstranten. De effectiviteit kunt u vergelijken met een staking op 2e kerstdag: er is toch al niemand die werkt. Los van deze oproep werd het vuil vandaag wel opgehaald door de Zebballeen. Slim, want op de 1e van de maand halen ze altijd hun geld op. Voordat ze dat krijgen moeten ze natuurlijk wel even werken.

Vandaag beginnen de berichten van vrienden die het land verlaten binnen te stromen. Zojuist kwam er een volgeladen auto van een bevriend gezin voorrijden, ze wilden even afscheid nemen. De Nederlandse ambassade heeft opdracht gekregen het personeel te verhuizen naar het Marriot hotel, dat op het eiland Zamalek ligt, de duurste buurt van de stad waar veel ex-pats wonen.

Ik ga zodirect de wijk in om zien hoeveel winkels er open zijn en of ze iets verkopen. Als ik terug ben nog een berichtje.

[rectificatie: ik schreef 1260 volgers, het waren er maar 1250]

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zat even het fragment te bekijken hier op de site. In de titel staat het woord jongeren....Bedoel je niet jonge mannen? Want ik zie geen enkele vrouw in beeld.

Unknown zei

Geen vrouwen inderdaad, alhoewel er hier in Cairo wel wat op straat te zien waren.

Het is een cultuurverschil: als 'de jongeren' hier de straat op gaan dan is dat hetzelfde als 'jonge mannen'