zaterdag 19 februari 2011

Kopten moeten vooral hun mond houden

Gedeelte uit boekje dat ik voor Henk Medema over Egypte schrijf:

Onder radicale moslims, en dat zijn er veel in Egypte, bestaat een krachtig gevoel dat de Kopten in wezen het bewijs zijn dat het proces van islamisering van Egypte nog niet voltooid is. Daar wordt dus aan gewerkt. Bisschop Thomas uit Qoessia vertelde me eens ziedend dat in zijn regio mannen met fotoboeken van moslims rondgingen om christelijke meisjes te overtuigen met hun te trouwen en om moslima te worden. Saoedische moslims zouden geld beschikbaar stellen om te zorgen dat de arme Koptische meisjes zo een beter leven zouden krijgen.

Veel moslims menen bovendien dat het juist de Kopten zijn waardoor Allah het land niet kan zegenen. Ik kwam Ahmed, een jonge moslim, tegen bij een bezoek aan de Hoesseinmoskee in de wijk bij de Azhar Universiteit. Hij legde me uit dat zolang op Egyptische bodem afgodendienaars wonen die in drie goden geloven, de kans op Allah’s voorspoed gering is. Hij doelde natuurlijk op de Kopten die volgens hem geloven in een Vader die bij Maria een Zoon verwekte. Als de overheid zelf niet doet wat Allah wil, dan zijn veel moslims graag bereid eigenhandig aan de Kopten duidelijk te maken dat ze alleen welkom zijn als ze hun hoofd vooral niet boven het maaiveld uitsteken. ‘Binnen hun kerken mogen christenen doen wat ze willen, daarbuiten moeten ze hun mond houden’, legde sjeik Joesoef al-Badri me uit.

1 opmerking:

Paul Miller zei

Vriend Xander bericht ook veel over Egypte. Na maanden daar (per ongeluk) weer eens gekeken. Niet slaan... en Menno mag het ook niet weten. Oeps.