vrijdag 1 april 2011

Preeksuggesties voor mijn Egyptische collega-priesters

Op mijn website www.strengholt.info heb ik zojuist de eerste zeven 'sermon notes' gezet voor later dit jaar (zie linksonder op homepage). Als dienst aan mijn mede-priesters hier in Egypte (en aan mezelf) maak ik die lekker vroeg beschikbaar zodat een ieder ideeen kan opdoen uit deze 'notes'. Ik zal aan deze 'notes' vast nog het een en ander veranderen overigens.

Voor vreemdelingen in Zion, in de Anglicaanse Kerk gebruiken we een lectionarium - een bijbelleesrooster - dat door de meeste wordt gebruikt. In elke dienst lezen we een gedeelte uit Oude Testament, een Psalm, een gedeelte uit het Nieuwe Testament, en een deel uit een van de vier Evangelien.

Mijn eerste zeven 'Sermon Notes' zijn allemaal gebaseerd op schriftlezingen uit Exodus. Daarna komt de eerste brief van Paulus aan de gemeente in Thessalonica (50 na Chr) aan bod. Ik geef mezelf binnen het leesrooster enige vrijheid om soms iets te schuiven, waardoor ik bijvoorbeeld die hele brief van Paulus zal bepreken.

Op mijn website vraag ik om commentaar op die preken; wie tijd heeft en goed is in commentaar leveren :-) is van harte uitgenodigd.

2 opmerkingen:

ReleaDesign zei

Wat een geweldige traditie om elke dienst zo gevarieerd bijbel te lezen. En een prachtige manier om de vele verbanden in de bijbel zichtbaar te maken!

Mattias zei

Jos, ken je deze site? Daar haal ik soms wel mooie dingen vandaan! Vol achergrondmateriaal: http://www.stathanasius.org/site/content/biblestudy