dinsdag 10 mei 2011

Geen wonder dat Egypte geen geld heeft...

Petroleum Minister Abdallah Ghorab heeft voorspeld dat Egypte in het komende finscale jaar (juli 2011-juni 2012) meer dan 100 miljard LE (pond) aan benzinesubsidies zal worden verleend. Dat was in het huidige fiscale jaar 83 miljard pond. Voor een euro krijg je vandaag 8.51 LE. Egypte betaalt dus meer dan 10 miljard Euro aan subsidies op brandstof.

Aan de pomp betaalde ik van de week ongeveer 21 eurocent per liter. De overheid hier subsidieert dus mijn autorijden. Ik weet wel, de pleuris breekt uit als de overheid deze subsidie opheft - en denk eens aan de subsidies op eten... die zijn enorm. En op electriciteit, gas, water...

Om de bevolking tevreden te houden (tamelijk mislukt sowieso) worden die subsidies verleent. Het moet de armen helpen. Maar hoeveel van die 'armen' rijden auto? De meeste auto's op de weg zijn eigendom van dames en heren als ik, die heus wel meer voor hun benzine kunnen betalen. Ik weet wel, de transportsector kan zich geen hogere kosten veroorloven, maar doe daar dan gericht wat aan ipv over de volle breedte brandstof onder de prijs aan te bieden.

En intussen praat Egypte met de USA, de EU en IMF over leningen. Deze week schreef de Washington Post dat de USA miljard dollar van Egypte's schuld zal kwijtschelden. Dat werd door de Amerikaanse Ambassade in Cairo vervolgens weer ontkend. Maar waar gaat dit over.... Miljard dollar kwijtschelden betekent 100 miljoen minder rente en aflossing per jaar. Dat is de subsidie die Egypte elke 3 dagen aan 's lands benzinekosten verleent.

1 opmerking:

mbuurman zei

Onder de blog van zondag 8 mei 2011 "Moslim Broederschap en Salafisten hand in hand?" had ik een vraag gesteld. Misschien heb je die over het hoofd gezien. Weet je het antwoord?