donderdag 2 juni 2011

Minimumloon in Egypte = 82 euro p/m

Vanaf 1 januari 2012 wordt het minumumloon in Egypte 700 LE, dus net onder de 82 euro per maand. In de loop van de komende 5 jaar wordt dat opgetrokken naar 1200 LE. Vandaag de dag is dat 140 euro, maar over 5 jaar zou dat door de devaluatie van de LE evengoed nog steeds 82 euro waard kunnen zijn. Deze verhoging van het minimumloon heeft volgens de minister van financien, Samier Radwaan (foto), betrekking op 1.9 miljoen werknemers die nu minder dan 700 LE verdienen.

Egypte heeft het komende fiscale jaar een gat van 11% in de begroting. Het heeft een massieve geldinjectie nodig voor de verhoging van het minimumloon. Dat gaat onder meer gebeuren door de winsten van bedrijven niet met 20% maar met 25% te belasten vanaf het komend jaar. En er komt een capital gains belasting (Op rente, inkomen uit aandelen etc dus).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Over die "capital gains" belasting; wat is tegenwoordig de spaarrente in Egypte? Ik had het er een paar jaar geleden met Egyptische vrienden over en die hadden het over (destijds) 12 tot 13%.

Groet, Jan.

Unknown zei

Rente ligt momenteel geloof ik rond 10%. Ik weet het niet. als ik al geld had zou ik het niet in LE op de bank houden. Met de inflatie verlies je alleen maar.