zaterdag 4 juni 2011

Preeknotities over 1 Thessalonicenzen

Gisteren en vandaag heb ik gewerkt aan sermon notes voor mezelf en de Egyptische en Soedanese priesters in ons Anglikaanse bisdom van Egypte, Libie, Algerije en Tunesie. Gisteren heb ik een preekschets geschreven voor het weekend van 4-6 november, het derde weekend voor Advent. (In het Engelse Anglicaanse jargon is dat Year A, Ordinary Time, Proper 27). Omdat we dit najaar door de eerste brief van Paulus (afbeelding) aan de Thessalonicenzen gaan, is in dat weekend van 4-6 november 1 Thes 3:6-13 aan de beurt.

Vandaag heb ik aan 1 Thes 4:1-12 gewerkt. Daar heb ik nog een paar uur voor nodig. Voor wie de overige schetsen voor de Thessalonicenzenbrief wil bezien, ze staan hier op deze pagina onderaan.

Ik hoop de laatste twee schetsen over diezelfde brief van Paulus snel af te maken; bisschop Mouneer laat ze vertalen/bewerken, en geeft ze dan met de nodige pressie aan de ongeveer 40 priesters in ons bisdom. De preekschets waarmee ik begin is voor het laatste weekend van augustus - dus er is enige haast.

Ik had een discussie met een van de priesters; die was bang dat een aantal mijn schetsen gewoon letterlijk gaat gebruiken. Mijn reactie daarop was dat als ze zo dom zijn om dat te doen, de preekschets vast beter is dan wat ze anders zouden hebben gepreekt.

Een ander vroeg zich bezorgd af of de priesters ze ueberhaupt zullen gaan gebruiken. Een punt van aandacht. Meer dan vertrouwen op de pressie van de bisschop en de aandrang door de Geest :-) kan ik ook niet. En als niemand ze gebruikt, ach, dan heb ik in elk geval mooi op tijd mijn preken klaar.

Geen opmerkingen: