vrijdag 1 juli 2011

'Egypte kan niet oorzaak EHEC uitbraak zijn'

Zoals te verwachten, Egypte heeft de beschuldiging dat de E.coli, die zorgde voor 47 EHEC-doden in Duitsland, uit Egypte afkomstig is, ferm van de hand gewezen. Minister van Landbouw Ayman Farid Abu Hadid (foto) zei gisteren dat het niet mogelijk is dat Egyptische zaden verantwoordelijk zijn.

Een instelling van de EU liet woensdag weten dat op dit moment alles wijst op Egyptisch zaad dat in 2009 of 2010 naar Europa werd geexporteerd.

Hoe weet de Egyptische minister zo zeker dat Egypte niet de schuldige kan zijn? Heel eenvoudig. Hij wees erop dat Egypte laboratoriumtesten doet die bewijzen dat de geexporteerde zaden niet besmet zijn.

Ik geloof echt niet dat de minister binnen 24 uur alle testen van 2009 en 2010 heeft kunnen vinden, laat staan nakijken. In dit glorieuze land heeft alles tijd nodig. Veel tijd.

En al wordt bewezen dat Egypte voor het exporteren van de bewuste zaden gewoonlijk testen deed, hoe weten we dan dat Egypte die testen altijd deed?

Iedereen die de kwaliteit van Egyptische testen kent rolt om van het lachen. De onvoorzichtigheid, slordigheid en corruptie bij veel Egyptische laboratoria zijn overbekend. Een boer die een paar ton zaad wil exporteren stopt een paar duppies in de zak van een ambtenaar en de niet uitgevoerde test levert een prachtig formulier op dat bewijst dat de partij zaad niet besmet is.

Hoe kan Minister Abu Hamid een dag na de Europee beschuldiging al categorisch zeggen dat Egypte er niet achter zit? Hij zegt dat helemaal niet op basis van onderzoek. Dit is de typische guts reactie die we hier in Egypte gewend zijn. Niets wat slecht is kan uit Egypte komen. Egypte is goed. Een goede Egyptenaar doet geen kwaad.

4 opmerkingen:

Johan Timmer zei

Heeft dit te maken met de schuld&schaamtecultuur in de Arabische wereld? Ik heb begrepen dat zo'n aantijging enorm gezichtsverlies betekent. ZZonder hen te willen ontzien kunnen we wellicht andere manieren bedenken om zaken vast te stellen en in de toekomst te voorkomen.

Ed Zuiderwijk zei

Lang geleden verhuisde ik van Geneve naar Engeland. Op het (UK) consulaat werd me verteld dat ik een gezondheidsverklaring moest hebben voor de import van mijn kamerplanten.

Hoe die te krijgen? Vraag het bij de Botaniese Tuinen. Zo gezegd zo gedaan, in mijn beste Frans uitgelegd hoe en wat. Waarop de man aan de andere kant van de lijn twee dingen vroeg: wat is uw adres en hoeveel planten zijn het. Ik zeg 15 planten; hij zegt da's 150 kilo en ik stuur het vandaag nog in de post. De volgende dag had ik het papier, de Zwitsers zijn heel efficient in dat soort zaken.

Misschien moeten we niet zulke hoge eisen stellen aan landen die minder goed georganiseerd zijn? Misschien moeten de goederen door de ontvanger worden getest?

Unknown zei

Ha Johan - ik denk dat het daarmee samenhangt ja. Toegeven dat je een fout maakt vindt niemand prettig, maar in een schaamtecultuur is het bijna ondoenlijk. Mensen hier komen met de meest bizarre smoezen om hun fouten te verhullen.

Ed - goed dat je dat noemt. Het is ook heus niet alleen Egypte dat van veel dingen een zooitje maakt :-)

gert zei

Wel opmerkelijk dom van de Egyptenaren dat ze niet net als voorheen gewoon Israel/de Joden de schuld geven,ben je van alle heisa af.
Niet dan ja toch!