donderdag 7 juli 2011

We geven allemaal een keer de pijp aan Maarten...

Hoe heb ik het kunnen vergeten! Op 1 juli woonden we 20 jaar in Egypte! Toch geen onverdienstelijke verjaardag. Eerst van 1988 tot 1994, en daarna van 1997 tot heden. De baby die we in 1988 meenamen is inmiddels getrouwd en woont in Den Haag.

Het gebeurt me zo vaak dat jochies op straat, als ze deze khawaaga (vreemdeling) zien passeren, me vriendelijk toeroepen: 'Welkum to Egypt Mistr...' Pas nog zei een vent van een jaar of 18 dat tegen me. Ik vroeg hem naar zijn leeftijd en liet hem weten dat ik langer in Egypte woon dan hij. We moesten er allebei om lachen.

Het leven glijdt zo snel door je vingers. De tijd lijkt wel steeds sneller te gaan naarmate je ouder wordt. Als je jong bent denk je dat je alle tijd hebt; naarmate je ouder wordt, heb je steeds minder. Belangrijk dus om de tijd die je hebt zinvol te gebruiken en te genieten. O boy, wat praat ik nu als ouwe man. :-)

En er is ook een enorm voordeel van ouder worden... Die eerste helft zwoeg je wat af, je moet presteren, van alles 'moet' zo nodig. En als je ouder wordt en je hebt jezelf die 'berg des levens' opgeduwd, met carriere en stress en zorgen, dan komt er dat moment dat je bovenop bent... en een ieder die graag sleetje rijdt, weet dat na de moeite van de berg opgaan, niks zo leuk is als de berg weer afracen.

Het enige nadeel... het gaat zo snel. Het eind komt zo snel in zicht... Maar het is wel het leukste deel. En voor wie het weet... na afloop van de rit zal het beste nog komen. Bring it on!

En weet iemand waar de uitdrukking 'de pijp aan Maarten geven' vandaag komt?

3 opmerkingen:

Ruud Vermeij zei

http://www.onzetaal.nl/advies/maarten.php

Unknown zei

Dank je Ruud! Nu weten we het nog niet :-)

Anoniem zei

Min of meer hetzelfde als hierboven, maar met een interessant vervolg, staat op
http://www.janstroop.nl/artikelen/DepijpaanMaarten.shtml
Dit alles zegt in elk geval dat jij niet de enige bent die het niet weet, Jos :-)))

Groetjes,
Bergenaar