vrijdag 30 september 2011

Onopgeefbaar verbonden?

Ik beloof u plechtig dat ik spoedig het document 'Onopgeefbaar Verbonden' zal lezen en van commentaar voorzien. Ik heb het nog niet gezien. Ik neem aan dat het gaat over God's trouw aan wie door Christus zijn kind is?

Maar eh hoe onopgeefbaar is God verbonden aan wie ooit in Christus geloofde maar dat nu niet meer doet? Of als mijn grootouders christenen waren en ik niet, is God dan nog steeds onopgeefbaar aan mij verbonden? Moet ik onopgeefbaar verbonden zijn (of beter: ben ik hetm, of ik het wil of niet) met de heidense nazaten van de Kerk van Christus in de oudheid?

Ah dom van me. Gaat natuurlijk over Israel. Ongeacht of Joden in Christus geloven of niet, ongeacht of ze in God geloven, wij moeten net als God onopgeefbaar aan dat Israel verbonden zijn. God heeft blijkbaar meer met het ongelovige Jodendom dan met de nazaten van de kerk? We zijn meer verbonden met het ongelovige Israel dan met het gelovige Rome, om maar eens wat te noemen. Nou ja. Eerst maar eens lezen. Dan wordt het vast allemaal duidelijk.

5 opmerkingen:

gert zei

Het lijkt wel een obsessie van Jos(bezeten van een specifiek idee) als het gaat om de relatie van trouw tussen God en Israel/Joodse volk.

Laatst sprak ik een man,hij was met z'n trouwboekje naar de burgelijke stand gegaan met de vraag om één van z'n langdurig ongehoorzame zoons er uit te schrappen.
Het was niet mogelijk,de zoon later onterven kon ook al niet, mits de zoon dat zelf toelaat.

Ja Jos sommige zaken zijn nu eenmaal onveranderlijk,hoe grondig je het document ook gaat bestuderen.
Berust er toch in man,Israel/de Joden deugen heus wel!

Unknown zei

Ha die Gert. Zelfde obessie als jij blijkbaar - jij moet er meteen weer op reageren ;-)

En zelfs obsessie als sommigen in PKN - die zo'n document moeten opstellen.

Lees je bijbel eens man. Heel zinvol.

gert zei

Hoi Jos,ik overdrijf zeker niet als ik spreek van een kwalijke obsessie van jou kant,lezende wat je bv.ook KWETTERDE over onze min.van buitenlandse zaken Rosental tav de pro-Israel politiek van onze huidige regering.Dat is je zelfs een kabinets crisis waard!

Natuurlijk Jos,moet je als het over de relatie van God tav Israel/Joodse volk gaat de Bijbel lezen.
In diezelfde Bijbel lees ik ook: "soms lijkt een weg iemand recht,maaaaar..."

Jos zou het bv.ook kunnen dat je na het lezen van het document "om" ben?

Jammer dat je trouwens totaal niet reageert op de vader en het trouwboekje,ik bedoel soms liggen zaken onveranderlijk vast,ook bij God,gelukkig maar voor Israel en voor ons!

Jaap zei

Een gedachte: als alle Joden er gewoon uitzagen en handelden als seculieren (en er dus niet een aantal ultra-religieuzen waren met hoeden en pijpenkrullen) dan zou het een stuk minder overtuigende visie zijn dat God een aparte weg met het huidige Joodse volk gaat.

Ik denk dat theologie maar een klein deel van de discussie is. Geschiedenis, nieuwsberichten, beeldvorming over Joden en Israël en psychologie spelen ook een grote rol.

Johan / Jominee zei

Hallo Jos,
Even over het trouwboekje van Gert: dat die ongehoorzame zoon niet uit het trouwboekje geschrapt kan worden, is logisch: geschiedenis laat zich niet ongedaan maken. Maar die formele kant sluit niet uit dat die zoon zichzelf volledig te gronde kan richten en dat een jongere zoon de waardevolle familietraditie voortzet (en tegelijk daarbij de deur voor de "wegloper" blijft openhouden). Het gaat dus niet om dat trouwboekje, maar om wat de Vader van zijn kinderen verwacht en of ze daaraan beantwoorden (olie in je lampjes enz.).

Voorts: het pamflet "Onopgeefbaar Verbonden" kun je integraal downloaden via de volgende locatie:
http://jominee.wordpress.com/2011/09/10/onopgeefbaar-verbonden-download/

Gegroetseld!
Johan