woensdag 19 oktober 2011

Doorgaan of kappen? En Psalm 3

Vanavond weer een CandleLite dienst. Een iets 'luchtiger' liturgie dan gewoonlijk, met extra tijd voor voorbede. Vanavond mediteer ik over Psalm 3, van Koning David. Hier de pdf daarvan. David sliep er lekker bij.

Ik heb met mijn staf besproken dat we nog een paar weken met deze diensten doorgaan voor we de knoop doorhakken: doorgaan of kappen.

We hebben pas twee maal zo'n CandleLite dienst gehouden, dus het is misschien nog wat vroeg om conclusies te trekken, maar er moeten wel wat meer mensen gaan komen, anders voldoen we blijkbaar toch niet aan een behoefte.

Voldoen aan een behoefte? Als kerk? Als het zou gaan om de formele wekelijkse 'weekenddienst' zou ik de vraag niet stellen. Die eredienst vier je, of er 4 of 400 mensen komen. Voor deze doordeweekse dienst ligt het wat anders. Ik had gehoopt dat naar deze dienst aardig wat mensen zouden gaan komen, en dat dit zou zorgen voor wat toevoer naar de formele dienst in het weekend, op zondagavond.

Maar die weekenddienst loopt juist wel goed; na 6 weken hebben we een kleine gemeente opgebouwd - brand new - met tegen de 40 volwassenen en 10 kinderen. Voor die groep zijn we op de donderdagavond begonnen met een 'Gezinsavond' waar ook velen kwamen opdraven, en waar ook weer nieuwe lui werden getrokken. Dus misschien is de dienst op woensdag gewoon teveel gevraagd. En een avondje vrij zou ik ook niet erg vinden, ik erken het.

Zomaar wat mijmeringen. Medio november wil ik de knoop doorhakken.
En de afbeelding hierboven is een schilderij van Pieter de Grebber, ca. 1640, van Koning David.

Geen opmerkingen: