woensdag 11 januari 2012

25 januari 2012

In Egypte is onderwerp van de dag, wat op 25 januari gaat gebeuren. De jonge revolutionairen die een jaar eerder de opstand tegen het egyptische regime begonnen, zijn van plan opnieuw de straat op te gaan.

Wordt dit Revolutie II? Dat hopen velen. Volgens mij tegen beter weten in. Loopt het opnieuw uit op groot geweld? Dat is de vrees van velen.

Het leger heeft vandaag laten weten dat het 25 januari tot grote feestelijke herdenking van de revolutie gaat maken. Jawohl. Het meest antirevolutionaire instituut in Egypte... Interessant is, dat het leger heeft aangekondigd grote parades te gaan houden. En dat, let wet, niet alleen op 25 januari, maar van 25-28 januari. Dus ook op de vrijdag en zaterdag (het weekend) dat veel lui vast van plan zijn te gaan demonstreren.

Wil het leger met zijn aankondiging van grote parades vast laten weten dat ze massaal op de been zullen zijn? Dat niemand het hoeft te wagen de orde te verstoren? Dat lijkt me een heel voor de hand liggende benadering.

Ik hoor net dat de school van mijn dochter Justine, die net examens heeft in die bewuste periode, overweegt om alle examenkandidaten thuis te laten blijven, en om in elk huis een surveilant te plaatsen, zodat de examens in elk geval doorgaan.

Cairo zal op 25 januari in elk geval aan de buis gekluisterd zitten, of de straat opgaan. Maar van normaal werken zal op die dag, en de dagen erna, heel weinig komen, vermoed ik.

Geen opmerkingen: