zaterdag 4 februari 2012

10 wetten van Jos voor succes in het leven

Donderdagavond, vlak voor ik naar Canada vloog, heb ik aan zo'n 25 lui uit onze kerk in Heliopolis een half uurtje verteld over mijn vele mislukkingen, fouten, dalen, dwalingen etc. Ik heb om mijn eer te redden ook wel wat succesjes gemeld, maar de nadruk lag toch op alle dingen die ik heb ondernomen of gedroomd die op niks uitliepen.

Bedenk hierbij, veel evangelische Egyptenaren lopen rond met dat vreemde taalgebruik dat je ook in Nederland in sommige milieus wel hoort: 'Dit of dat is mijn visie. wat is jouw visie?' Lekker vaag.

Op grond van mijn eigen waslijst van mislukkingen hield ik mijn waarde gemeenteleden de volgende 10 'wetten van Jos' voor. Mijn 'sleutels' voor succes in het leven.
  1. Geloof niet in de makkelijke succesverhalen van anderen. Hun weg naar success was moeizaam. Een lineaire beschrijving achteraf zorgt voor een ernstige vertekening van de waarheid
  2. Dingen die we ondernemen en die mislukken, zijn niet verkeerd - als we er van leren. We hoeven ons er dus ook niet voor te schamen.
  3. De meeste mensen kunnen meer dan ze denken.
  4. Probeer niet te ondernemen wat niet past bij wie je vandaag bent. Jaag niet de droom van morgen na, maar de droom van vandaag.
  5. Wacht niet op 'Gods grote visie' maar gehoorzaam hem gewoon: heb Hem lief boven alles en je naaste als jezelf. Dat is veel belangrijker dan wat je ook bereikt in het leven.
  6. Als vandaag iets wat je onderneemt verkeert loopt, zit niet bij de pakken neer. Morgen is een nieuwe dag met nieuwe kansen.
  7. Onderhoudt je relatienetwerk; je vrienden van vandaag helpen je over 10 jaar.
  8. Alles wat het waard is om te bereiken, kost moeite. Niets in het leven van waarde krijg je gemakkelijk.
  9. Geld is niet het probleem. Als je een goed plan hebt dat past bij wie jij bent, zijn er vast anderen die dat ook zien zitten en die willen helpen.
  10. Als je blijft zitten wachten op je grote plan en je enorme succes, kom je nergens. Doe vandaag wat je vandaag kunt doen.

3 opmerkingen:

Johan zei

Okee, okee, ik ga al bezig om m'n preek te schrijven.... ;o)

wvanderwolf zei

Hoi Jos, ik vind ze leuk. Mag ik ze op mijn site zetten? Grtz, Walter

Unknown zei

ja natuurlijk :-) be my guest.