zondag 5 februari 2012

11 februari: algemene staking in Egypte?

Verschillende studentenverenigingen in Egypte hebben opgeroepen tot een algemene staking en burgerlijke ongehoorzaamheid vanaf 11 februari. Ze willen daarmee de militaire junta dwingen om de macht over te dragen aan een burgerregering die de doelen van de opstand van vorig jaar moet uitvoeren.

De regering van premier Kamal al-Ganzouri's met bovendien worden afgezet en berecht worden voor ‘alle misdaden die het heeft begaan’.

Deze oproep van de studentenverenigingen is interessant omdat het naar een ander middel grijpt dat ‘gewoon’ demonstreren, wat al lang geen indruk meer lijkt te maken op de junta. Ook is het interessant om te zien wat de Moslimbroederschap gaat doen. Zullen die zich tegen zo'n staking uitspreken? Nu ze in het pluche van het parlement zitten denk ik dat ze geen interesse meer hebben in serieuze veranderingen.

Zullen Egyptenaren dus massaal staken op 11 februari? Ik durf het te betwijfelen. Een algemene staking heeft alleen kans van slagen als dat weken gaat duren. Daarvoor heeft Egypte denk ik niet de stamina. De werknemers zijn te bang om onmiddellijk hun baan kwijt te raken, en hebben geen financiele reserves. Ik denk weld at de studenten voor veel ophef gaan zorgen. Komt er een golf van studentenprotesten binnen en buiten de universiteiten?

1 opmerking:

Paul Miller zei

Tjonge, wilde me net inschrijven voor een leuke antropologische cursus bij de plaatselijke universiteit. Nou ja, dan beperk ik me maar tot de kerkelijke theologie.
Zorg je wel dat medio april die lokale gemoederen wat bedaard zijn Jos, want ik heb geen annuleringsverzekering. Wist je trouwens dat een vliegticket bijna 100 euro duurder wordt als je een reis boekt met annulerings- en/of overboekmogelijkheden?! So I am just a Dutch sitting duck. :-)