vrijdag 17 februari 2012

Liever aartsbisschop Eijk dan de vrijzinnigheid

Orthodoxe protestanten moeten wat mij betreft meer werken aan relaties met orthodoxe katholieken, dan met de vrijzinnige vleugeltjes van het protestantisme. De geloofsovereenkomsten tussen de orthodoxe katholieken en protestanten zijn veel groter dan hun verschillen. En allebei verschillen ze enorm met hun 'liberale' strominkjes.

Aartsbisschop Wim Eijk van Utrecht zei vandaag in een gesprek met NOS-correspondent Bas Mesters dat hij liever een kleine kerk heeft die recht is in de leer, dan een grote massakerk. Zie www.nos.nl.

"De sterkste parochies zijn die parochies die hun katholieke identiteit zorgvuldig hebben behouden. Dat is de toekomst. De toekomst van de kerk is zich vasthouden aan Christus en zijn evangelie, en dat is alleen de weg die God zegent", aldus Eijk. "

Petje af voor de aartsbisschop. Al zal hij me niet aan zijn eucharistie toelaten, bij mij mag hij meedoen. En dat ik niet met hem mag meedoen aan de eucharistie - omdat hij zich aan zijn orthodoxe kerkelijke leer houdt - heb ik liever dan dat ik door vrijzinnige katholieken wel mag meedoen. Christus en het evangelie, daar draait het om. Al het andere is van minder belang.

Geen opmerkingen: