maandag 9 april 2012

TWR en reacties uit de Arabische Wereld

Een paar jaar terug, toen ik mijn proefschrift Gospel in the Air schreef, meldde ik daarin dat het aantal reacties op radiouitzendingen uit het Midden Oosten zo was afgenomen sinds begin jaren '90.  Ik kreeg toen een behoorlijk boze reactie van Trans World Radio (TWR), die via de christelijke media ook lieten weten dat zij juist heel veel reacties kregen. Ze herkenden zich niet in wat ik schreef.

Wie schetst mijn verbazing dat ik vandaag in het Reformatorisch Dagblad het volgende lees:
„We krijgen reacties van luisteraars uit alle 22 islamitische landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika”, zegt Assaf [van TWR]. „Mensen weten ons echt te vinden. Uit onderzoek kunnen we dat redelijk hard maken, al neemt natuurlijk niet iedereen contact op. Zeker in het Midden-Oosten is het niet gebruikelijk om te schrijven.”

Wat betekent dit?  TWR erkent dat het weinig reacties uit het Midden Oosten krijgt, maar het weet door onderzoek dat er wel wordt geluisterd.  Had dat nou meteen toegegeven in 2008, dat was toch niet moeilijk? Het was gewoon de werkelijkheid.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

er staat geschreven dat 2300 zenders in 160 landen actief zijn. erg veel voor relatief weinig landen. Satelliet tv zal ongetwijfeld een groter bereik hebben.

Anoniem zei

Gert A zei :


Ik vind het leuk om te lezen dat mensen zo enhousiast zijn.
Maar het moet wel waar zijn wat TWR beweerd.

Ik citeer "Kijk naar een land als Jordanië. Honderd jaar geleden was daar nog zo’n
40 procent van de mensen christen"

Sorry, maar compleet nonsens, elke iemand met maar een beetje kennis van het midden-oosten
weet dit.

Het is hooguit 9 % geweest.
hier een link naar een betrouwbaar artikel over dergelijke percentages:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/aantal_christenen_in_midden_oosten_daalt

adw te U. zei

he, Jos, ik snap je niet. Ik lees nl. dat TWR aangeeft dat er juist veel contact opgenomen wordt, ook al schrijft niet iedereen die naar TWR luistert.

Unknown zei

Ha adw te u

"Mensen weten ons echt te vinden. Uit onderzoek kunnen we dat redelijk hard maken", dit gaat over onderzoek naar luistergedrag. Gedaan door BBC 10 (?) jaar terug in Yemen. Misschien hebben ze intussen meer onderzoek gedaan. In Marokko ook nog wat geloof ik.

Hij zegt juist dat uit onderzoek blijkt dat mensen luisteren maar dat mensen weinig schrijven.

Anoniem zei

Kunt u mij uitleggen wat verstaan moet worden onder "Arabische landen" en "islamitische landen" ? Deze benamingen worden m.i. door elkaar gebruikt. Iraniers bijv. en Marokkanen, Egyptenaren zijn geen Arabieren. De aanduiding Midden Oosten maakt de zaak nog ingewikkelder. Libie bijvoorbeeld is gewoon een Afrikaans land, maar wordt vaak ook verstaan onder het Midden Oosten.

A

Unknown zei

Nou, als er over 22 islamitische landen wordt gesproken, dan wordt natuurlijk gedoeld op de 22 arabische landen die allemaal (behalve Libanon) islamitisch zijn.

Midden Oosten wordt losjes gebruikt - ik zou het hebben over de Arabische Golfstaten, het Midden Oosten en Noord Afrika.

adw te U. zei

TWR zegt dat ze reacties krijgen. Nou, dat is toch schrijven? aangezien andere manieren van reageren lastiger zijn in dit verband. Men reageert, of te wel schrijft, zelfs al is schrijven niet gebruikelij in het MO. Zo lees ik het.