woensdag 26 september 2012

Laat die man zijn bijbel maar verscheuren


De Egyptische Openbare Aanklager heeft Ahmed Mohammed Abdullah, een bekende radikale moslim, voor het gerecht gedaagd vanwege het verscheuren van een Engelse bijbel bij protesteten vorige week voor de Amerikaanse Ambassade in Cairo. Dezelfde man heeft ook op eem Youtube filmpje laten weten dat hij “de volgende keer op een bijbel zal urineren”.

Ik herinner me niet dat in Egypte ooit iemand voor de rechter moest verschijnen omdat hij een bijbel verscheurde of verbrandde. De Openbare Aanklager baseert de beschuldiging op de wet die het verbiedt om ‘de hemelse godsdiensten te beledigen’. Dat gaat om de Islam, het Christendom en het Jodendom. De wet wordt vooral gebruikt om beledigingen van de Islam te verbieden in Egypte. Effectief zorgt het ervoor dat iedereen enorm uitkijkt dat hij zich niet tegen de Islam, de Koran of de profeet Mohammed uitspreekt, want je kan zomaar voor jaren de gevangenis is.

Moeten we blij zijn dat de Openbare Aanklager nu zorgt dat Ahmed Mohammed Abdullah wordt vervolgd? Ik denk van niet. Ik gun Abdallah van harte het recht om bijbelse te verscheuren. Een domme actie, maar als dat je eigen bijbel is, waarom mag dat dan niet? Waarom mag ik geen Koran verbranden? Dat is een dwaze zaak, maar waarom zou ik die vrijheid niet hebben?

Ik heb geen overheid nodig die mijn religie in bescherming neemt. Als een religie met God te maken heeft, kan Die Zelf wel voor zijn zaak opkomen. Je zou denken, al die moslims die menen dat ze Allah te hulp moeten schieten, die hebben wel een erg geringe indruk van hem.

Laat Egypte zijn wetgeving maar eens moderniseren, en het volk leren dat je vrij voor je mening kunt uitkomen en dat alle mensen dat recht hebben, ook als ze dingen doen die mij niet bevallen. Ook als ze mijn religie beledigen.  Dat is iets wat de Islam trouwens permanent doet.  Maar ze doen maar.  Die in de hemel zetelt lacht.

10 opmerkingen:

Guus van Charante zei

Van een overheid verwacht ik idealiter een consistente gedragslijn inzake het naleven van het beleid, ongeacht de bedenkingen die je tegen dat beleid op zich kunt hebben. Maar ik verwacht dat de heren geleerden in de realiteit wel weer een trucje vinden om de Islam boven de andere religies te stellen.

Anoniem zei

He Jos,


Mooi stuk,

"Ook als ze mijn religie beledigen. Dat is iets wat de Islam trouwens permanent doet"
Juist, maar maakt niet uit, lig ik niet wakker van.

Ben echter nog altijd verbouwereerd over dat de meeste moslims geen zelfreflectie kennen op dit gebied.

Man, man man wat een wereld.
In de hele islamitische wereld worden bijna dagelijks bijbels verbrand en religieuze minderheden zwaar onderdrukt.
Lees maar eens forum en je trekt je haren bijna uit je hoofd van ergernis.

Maar de wereld word steeds gevoeliger voor boze reacties uit de islamitische wereld.
Uiterst zorgwekkend.


Gert

Anoniem zei

Wat vergeten ik bedoel.

Lees maar eens forum 18 en je trekt je haren uit je hoofd van ergernis.


Gert

adw te U. zei

ik denk niet dat moslims denken dat Allah niet voor zichzelf op kan komen als hij beledigd wordt. Kan het een uiting van liefde zijn? ALs iemand jouw vrouw of dochters intens diep beledigd, horen we dan van je?

Paul Miller zei

Moslims die zo reageren, weten de boel mooi te manipuleren. Een beledigend woord is niet zo fijn, maar de boze reactie is vaak disproportioneel en vol pijn. Vergeven en vergeten is er never nooit niet bij, en daarvan beste mensen, word ik beslist niet blij.

Unknown zei

Adw te U

Als iemand mijn vrouw of dochters diep beledigd dan is de kans groot dat die persoon iets van mij HOORT. Dat is een opmerkelijk verschil met stenen gooien en mensen vermoorden.

adw te U. zei

Het gaat er bij moslims misschien niet eens om dat zij denken dat Allah geholpen moet worden om zijn naam en dus te beschermen. Ik denk dat moslims ZELF gekrengt zijn, beledigd. het is een aanslag op hun identiteit, meer dan hun god. Dan zou het inderdaad geciviliceerd zijn om van je te laten horen ipv stenen te gooien. Maar jah, men is 'daar' nogal heetgebakerd.

Anoniem zei

U spreekt alleen maar over ik en nog eens ik. het gaat hier om de massa die geen ik hebben alleen achter de hards blerrende schaap aanlopen. u heeft weinig geleerd in Egypte.

KCB zei

Hou je ons op de hoogte hoe die rechtszaak t.z.t. uitpakt, Jos? Ik ben benieuwd met welke motivatie de rechter zal besluiten de man vrij te spreken.

Anoniem zei

Als belediging van religie verboden word.
Zou de islam als eerste "gebant" worden.

Lees :

http://www.rightsidenews.com/2012092617104/life-and-science/culture-wars/how-religious-defamation-laws-would-ban-islam.html


Gert