zaterdag 19 januari 2013

Aktiviteiten in en om de kerk

Voor wie wil weten wat er zoal gaande is op ons kerkterrein, hier een overzicht van de agenda.

Zondag:
Egyptische Anglikaanse kerkdienst
Koreaanse bijbelstudie
Soedanese Anglikaanse kerkdienst
Egyptische Anglikaanse kerkdienst

Maandag:
Better Life muziekgroep oefent

Dinsdag:
Better Life muziekgroep oefent
Groepje Egyptische gemeenteleden heeft bijbelstudie
Groep Egyptische oude dames bidt een uurtje

Woensdag:
Vergadering met groep collegas.
Groep van Vergadering van Gelovigen heeft bijbelstudie
Oecumenische eredienst

Donderdag:
Life Leadership Seminar met groep uit mijn Egyptische kerk

Vrijdag:
Samenkomst van Heliopolis Community Church
Mijn engelstalige Anglikaanse kerkdienst
Egyptische tienergroep van onze Anglikaanse gemeente
Egyptische kinderdienst van onze Anglikaanse gemeente
Jeugd van Heliopolis Community Church heeft zijn meeting

Zaterdag:
Egyptische Baptistengemeente
Koptisch Orthodoxe opwekkingssamenkomst
Bijbelstudie van Vergadering van Gelovigen

Omdat in Egypte een groot gebrek is aan kerkelijke samenkomstruimte, probeer ik het gebruik van onze kerk en de zalen erbij zo effectief mogelijk te maken, door het te verhuren aan diverse groepen. Tegelijk wil ik voor mijn eigen kerk wel de gelegenheid houden van uitbreiding. Het is dus wat goochelen om iedereen tevreden te maken. Uiteraard kan ik de huurinkomsten goed gebruiken voor salarissen en onderhoud.

Alle typische 'kerkelijke' activiteiten van mijn eigen gemeenten kan ik mede dankzij deze huuropbrengst betalen uit eigen middelen. Voor extra's, zoals ons Soedanese sociale centrum of onze nieuwe Soedanese bijbelschool, moet ik wel buiten onze gemeente aan fondswerving doen. Omdat dit projectmatig is en niet met onze erediensten samenhangt, vind ik het geen zorg om dit van buiten Egypte te ontvangen. Voor de normale kerkelijke activiteiten vind ik het onjuist om externe sponsoring te zoeken.

Ik heb het afgelopen jaar de nodige fondsen geworven voor het verbouwen van ons terrein; mijn filosofie hierachter was, dat dit eenmalige kosten zijn die vervolgens op de lange termijn voor huuropbrengsten zorgen die ons werk minder afhankelijk van externe steun maken. Ik heb voor een deel van de verbouw ook een lening gesloten die wordt gedekt door de huuropbrengst van een ruimte die door deze verbouwing beschikbaar kwam. Over twee jaar is die lening afbetaald en gaan we iets ruimer in de financien zitten.

Tegelijk houd ik mijn hart vast... de economie van Egypte is zo slecht. Zal ik huurders verliezen?
Een deel van onze huuropbrengst is van eenmalige huurders: mensen die een verjaardag of ander feest op ons terrein willen vieren. Zal dit afnemen de komende maanden? Dat zou ons veel pijn doen. Ik probeer dus meer vaste huurders te vinden zodat ik op de inkomsten kan rekenen die onze exploitatie kunnen dekken. Alles bij elkaar blijft het spannend...





Geen opmerkingen: