vrijdag 1 februari 2013

Weer helemaal mis bij paleis in Heliopolis

Tegen het eind van de middag wandelde ik met twee gasten even langs het paleis van President Morsi om als ware revolutie-toeristen de situatie in ogenschouw te nemen.  We zetten Anneruth en Jurjen op een stel kiekjes voor de manschappen van het leger, we maakten fotos van delui die de paleismuren bekladden, dus de wandeling was leuk. Enm o hoe mooi, we kwamen Rena Netjes tegen!  Die was op stap voor het Parool en BNR.  We hebben samen de problemen van Egypte opgelost, dus dat was mooi.

"Als het donker wordt krijgen we vuurwerk", voorspelde ik.  Ja makkelijk, zo de profeet uithangen, want dit is het vaste ritueel.  Tegen het vallen van de avond gaat het leger ingrijpen met traangas en dan worden de demonstranten verjaagd.  Zo ook vandaag.  Maar we kregen ook leuk vuurwerk van de kant van de demonstranten te zien - die molotov cocktails over de paleismuur gooiden en het paleis met kleurrijke vuurpijlen bestookten.

Drommels, maar toen dat allemaal begon was ik net met mijn gasten thuis terug om een gezonde Hollandse maaltijd te nuttigen.  Om ons heen horen we de vuurpijlen, de traangasgranaten, sirenes van brandweer en politie, en het geschreeuw van de demonstranten en het leger.  En wij eten lekker vleesje met aardappels en groente. 

Straks toch nog maar even een kijkje nemen hoe mijn vrienden het maken, denk ik.

Geen opmerkingen: